icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Vragen over hoe je in gewicht moet aankomen

Wat als niet afvallen maar aankomen een probleem is? Vragen en antwoorden over hoe je het beste kunt aankomen.
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid


Aankomen

Vraag:
Ik weeg al een half jaar tussen de 50 en 52 kilo. Ik zit al 4 maanden aan Nutricia eiwitrijk voedsel en eet daarbij normaal, maar word er niks dikker van. Wat helpt wel?

Antwoord:
In principe geldt dat je in gewicht aan moet komen als je meer calorieën eet dan verbrandt. Het kan zijn dat je een hoge verbranding hebt, door bijvoorbeeld een snel werkende schildklier, ziekte, veel beweging of een genetische oorzaak. In dat geval moet je veel meer calorieën eten om aan te komen dan iemand anders met dezelfde lengte en hetzelfde gewicht.

Het is vaak uitproberen hoeveel precies. In dit geval is aan te raden om de energie-inname nog verder te verhogen, dus toch nog extra drinkvoeding, en als dat mogelijk is meer calorieën toevoegen aan de gewone maaltijden, denk aan ruim boter en beleg op brood, sausjes bij de maaltijd, veel melkproducten en vruchtensap drinken. Op een gegeven moment zit je zo hoog qua inname, dat het omslagpunt bereikt is en het gewicht wel moet stijgen.

Ondergewicht

Vraag:
Ik vecht al 33 jaar tegen een te laag gewicht. Lichamelijk is er niets aan de hand maar ik ben er zelf beroerd en ellendig van. Hoe kom ik gezond aan zonder dat het al te duur is? Het lukt maar niet met 'gezond' eten aan te komen.

Antwoord:
In principe geldt dat u in gewicht aan moet komen als u meer calorieën eet dan dat u verbrandt. Het kan zijn dat u een hoge verbranding heeft, door een snel werkende schildklier, ziekte, veel beweging of een genetische oorzaak. U moet daardoor veel meer calorieën eten om aan te komen dan iemand anders met dezelfde lengte en gewicht. Het is vaak uitproberen hoeveel precies.

Als het nog mogelijk is meer calorieën toevoegen aan de gewone maaltijden, denk dan aan ruim boter en beleg op brood, sausjes bij de maaltijd, veel (volle) melkproducten en vruchtensap. Op een gegeven moment zit je zo hoog qua inname, dat het omslagpunt bereikt is en het gewicht wel moet stijgen.

Als je geen mogelijkheden ziet voor het verder uitbreiden van de voeding, en uw gewicht is officieel te laag voor uw lengte (BMI < 18,5) dan kunt je een afspraak maken met een diëtist en om drinkvoeding vragen. Dit is een aanvulling op je gewone voeding en wordt dan vergoed door de zorgverzekeraar.

Weinig eetlust

Vraag:
Ik wil aankomen maar heb weinig eetlust. Zijn er praktische tips?

Antwoord:
Een aantal tips om je eetlust te bevorderen zijn een stukje lopen voor de maaltijd, of een klein kopje bouillon nemen. Probeer niet teveel te drinken bij of vlak voor de maaltijd, zodat er ruimte in de maag is voor het eten. Probeer verder de maaltijd en het eetmoment zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Gebruik kruiden en specerijen om het eten lekker te laten ruiken, ga aan een mooi gedekte tafel zitten, liefst met iemand samen, en neem rustig de tijd voor de maaltijd.

Maaltijden die makkelijk naar binnenglijden, zoals cremesoep en havermoutpap kunnen ook een idee zijn als het eten echt niet wil lukken.
Tussendoor kun je ruim calorieën binnenkrijgen door dranken als chocolademelk, vruchtensap, smoothies, yoghurtdrank en suiker in de koffie of thee.

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?