icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

Afvallen met shakes en maaltijdvervangers

Veel sites beloven wonderen wanneer het gaat om afvallen met shakes of maaltijdvervangers. Vele kilo's in enkele weken kwijt, zonder moeite en nog gezond ook. Niet gewoon eten, maar speciale shakes drinken, kan helpen bij het afvallen. Maar let wel op dat je een volwaardige maaltijdvervanger kiest.
Ineke Smit

Expert Voeding & Gezondheid

Artikel maaltijdvervangers dieet videoArtikel maaltijdvervangers dieet video

Zo werkt afvallen met shakes

Met shakes of repen vervang je je reguliere ontbijt, lunch en/of avondeten. Je valt af omdat de repen en shakes vaak minder calorieën bevatten dan reguliere maaltijden. Hoeveel je afvalt is afhankelijk van hoeveel maaltijden je vervangt en van wat je daarnaast nog eet. Het aantal maaltijden dat je kunt vervangen verschilt per merk. Een goede maaltijdvervanger bevat in ieder geval:

  • minimaal 75 gram eiwit per dag;
  • minimaal 10 gram vezels per dag;
  • minimaal 30 gram koolhydraten per dag;
  • voldoende vitaminen en mineralen.

Uitgebalanceerde maaltijd
Veel maaltijdvervangers worden gepromoot als uitgebalanceerde maaltijd, maar blijken juist veel suiker of erg weinig vezels te bevatten. Zo zijn er shakes die bijvoorbeeld meer suiker bevatten dan een glas cola (250 ml).
Let bij het kopen van maaltijdverangers goed op. In hetzelfde schap staan vaak ook producten die meer bedoeld zijn als tussendoortjes. Deze bevatten bijvoorbeeld niet voldoende vitaminen en mineralen om een hele maaltijd te vervangen.

Eiwitten

Eiwitten zijn erg belangrijk bij maaltijdvervangers:

  • Eiwitten verzadigen meer dan koolhydraten en vetten. Hierdoor wordt de kans kleiner dat je zwicht voor verleidingen.
  • Eiwitten zorgen dat het verlies van spierweefsel tijdens het afvallen beperkt blijft. Spierweefsel gebruikt meer energie dan vetweefsel. Spierweefsel behouden kan daarom helpen bij het op gewicht blijven na het dieet. 

Helaas komen veel maaltijdvervangers niet aan de aanbevolen hoeveelheid eiwit van 75 gram per dag.

Rijk aan eiwitten
De term 'eiwitrijk' prijkt  regelmatig op de verpakking van maaltijdvervangers. Dit mag op een verpakking staan wanneer 20% van de energie uit eiwit komt. Maar dat wil nog niet zeggen dat je de aanbevolen hoeveelheid binnenkrijgt.

Te vetarm

Naast 'eiwitrijk' is 'vetarm' ook een graag geziene claim op verpakkingen. Maar door het lage vetgehalte bevatten maaltijdvervangers vaak te weinig van de gezonde vetzuren linolzuur en alfalinoleenzuur. Volgens de Warenwet moet er minimaal 1 gram linolzuur (in de vorm van glyceriden) in maaltijden zitten. Hiervoor zouden maaltijdvervangers minimaal 20 gram vet per dag moeten leveren.

Praatjes

Claims als 'bron van vezel' of 'vetarm' mogen onder bepaalde omstandigheden gebruikt worden. Maar deze verkooppraatjes gelden vaak ook voor producten waar geen claim op staat. Sommige fabrikanten verleiden met 'makkelijk vol te houden' of 'geeft een vol gevoel'. Deze claims zijn niet goedgekeurd. 

Voordelen maaltijdvervangers

  • Je valt af. De shakes en repen bevatten minder energie dan reguliere maaltijden.
  • Je krijgt vaak voldoende vitaminen en mineralen binnen.
  • Bepaal zelf hoe snel je afvalt door 1, 2 of 3 maaltijden per dag te vervangen.
  • De afgepaste porties helpen je om niet te veel te eten.
  • Het is makkelijk in gebruik. De shakes hoeven over het algemeen alleen aangemengd te worden met water, melk of yoghurt. Steeds vaker zijn ze in kant-en-klaar verpakkingen te koop.

Nadelen maaltijdvervangers

  • De smaak is vaak (erg) zoet, dat is niet voor iedereen weggelegd.
  • Maaltijden zijn vaak niet uitgebalanceerd, ze bevatten vaak te weinig vezels, te weinig eiwitten, te weinig goede vetzuren of te veel suikers. 
  • Niet alle producten zijn geschikt om alle 3 de maaltijden te vervangen. Zeker niet op de lange termijn. Bovendien is het niet altijd duidelijk wat een maaltijdvervanger en wat een tussendoortje is. Deze liggen vaak door elkaar heen in het schap. Lees daarom altijd eerst de aanwijzingen op de verpakking.

Heb je gewicht verloren met of zonder maaltijdvervangers? Dan komt de echte uitdaging: op gewicht blijven. 

Lees meer over:

Nieuw & interessant