icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

Cambridge Weight Plan

Eenvoudig en verantwoord afvallen. Dat is wat het Cambridge dieet beloofd. Het dieet laat je afvallen met maaltijdvervangers. Zo hoef je niet na te denken over calorieën. Hoe is het dieet opgebouwd? En wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?
Ineke Smit

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  17 mei 2013

Bijgewerkt op:  14 juni 2016

Artikel cambridge weightplan

Wat is het Cambridge Weight Plan? 

Met het Cambridge Weight Plan of Cambridge dieet val je af met maaltijdvervangers. Als je je ideale gewicht hebt bereikt ga je stapje voor stapje weer over op gewone voeding. De maaltijdvervangers bevatten weinig koolhydraten. Dit moet zorgen voor meer gewichtsverlies. Echt nieuw is het dieet niet, het stamt al uit de jaren zestig. Toen heeft dr. Alan Howard het dieet ontwikkeld. 

Afvallen met het Cambridge dieet kan alleen onder begeleiding van een consulent. De maaltijdvervangers zijn niet in de winkel te koop, maar kunnen alleen via de consulent besteld worden. 

Elke consulent heeft het Cambridge Weight Plan 500 succesvol doorlopen en is daarbij minimaal 10 kg afgevallen. De consulent heeft zelf dus ervaring met het programma. Het is niet noodzakelijk om een voedingskundige achtergrond te hebben om consulent te worden. 

De consulent houdt altijd eerst een intakegesprek om te kijken of je het Cambridge dieet kunt volgen. Het Cambridge Weight Plan 500 mag gevolgd worden vanaf 18 jaar. Het CWP 800 mag je al volgen als je 16 bent. 

Verschillende fases 

Het programma kent 4 verschillende fases: 

  • De voorbereiding: hierin wen je alvast aan minder eten en minder koolhydraten. 

  • Afslanken: je gebruikt alleen de maaltijdvervangers van het Cambridge dieet, eventueel aangevuld met een lichte maaltijd. Daarnaast drink je nog 2,5 liter water per dag.  

  • Af- en opbouwen: na het afvallen ga je stapje voor stapje weer over op gewonde voeding. 

  • Gewichtsbeheersing: voeding, leefstijl en bewegen krijgen aandacht, zodat je het resultaat kunt behouden. 

De maaltijdvervangers 

De Cambridge maaltijdvervangers zijn er in shakes, repen en soepen. Er zijn 2 verschillende varianten maaltijdvervangers: 

  • De Cambridge Weight Plan 500 maaltijdvervangers: 3 maaltijdvervangers per dag leveren ongeveer 500 kcal. 

  • De Cambridge Weight Plan 800 maaltijdvervangers: 4 maaltijdvervangers per dag leveren ongeveer 800 kcal. Je kunt bij Cambridge 800 ook kiezen om slechts 2 maaltijdvervangers te eten en een lichte maaltijd. Door naast een lichte maaltijd ook melkproducten en fruit toe te voegen kun je het 800 kcal plan ook aanvullen tot 1000 of 1200 kcal. 

De voor- en nadelen 

Positieve punten: 

  • Met 500 tot 1200 kcal is de kans erg groot dat je gewicht verliest. 

  • Je kunt het Cambridge dieet alleen volgen onder begeleiding van een consulent.  

  • Je hebt een duidelijk beeld van wat je wel en niet mag eten. 

  • Je moet voldoende drinken. Toch is 2,5 liter water heel erg veel. Dit komt overeen met 10 grote glazen water. De meeste Nederlanders drinken ongeveer 6 glazen water/frisdrank op een dag. 

Negatieve punten: 

  • De maaltijdvervangers zorgen dat je niet gezellig met anderen mee kunt eten. 

  • De lage calorie-inname kan voor een suf en moe gevoel zorgen. Het is dan ook niet aan te raden om te sporten of zwaar lichamelijk werk te verrichten tijdens het afvallen. 

  • Je krijgt een slechte adem. Door weinig koolhydraten te eten verbrandt je lichaam meer vetten. Dit zorgt voor een aceton lucht en een vieze smaak in de mond. 

  • De kosten zijn ongeveer €50 per week, exclusief de kosten voor het intakegesprek. 

  • Door het extreem lage energieniveau kent het Cambridge dieet verschillende bijwerkingen zoals hoofdpijn, diarree of obstipatie, misselijkheid.  

  • Een aantal andere veelgehoorde klachten zijn ontstaan van galstenen, duizeligheid en haaruitval. 

  • De consulenten noemen zich onafhankelijk, maar ze zijn volledig getraind door het bedrijf achter het Cambridge dieet. 

Conclusie 

De kans dat je met het Cambridge dieet veel gewicht verliest is groot. 500 kcal is voor veel mensen een hele strenge energiebeperking. Let wel op dat snel gewichtsverlies nooit gezond is. Of het gewicht er af blijft na het dieet is zeer de vraag, dat is afhankelijk van de voedingsgewoontes die je aanneemt. De Cambridge maaltijdvervangers bevatten verschillende vitaminen en mineralen, maar ze hebben lang niet alles wat gewone voeding ook levert. Het is daarom niet verstandig om dit dieet voor langere tijd vol te houden.

Toon

Nieuw & interessant