icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Check de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon.

VluchtClaimService

Consumentenbond start campagne ‘Weg met het Vinkje’

Nieuws | Consumenten vinden het Vinkje voor een 'bewuste' of 'gezondere' keuze op voedingsmiddelen verwarrend, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  21 maart 2016


De Consumentenbond wil dat dit onzinnige voedselkeuzelogo verdwijnt en start de campagne 'Weg met het Vinkje'.

Panel

De Consumentenbond legde een panel van ruim 1000 consumenten, representatief voor de Nederlandse bevolking, vragen en stellingen voor over het Vinkje. Daaruit blijkt dat 77% van de consumenten niet precies weet wat de Vinkjes betekenen en 85% niet weet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. Het Vinkje is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten, maar veel consumenten weten niet wat het Vinkje precies betekent en kunnen dus ook geen gezondere keuze maken.

Het Vinkje geeft bovendien te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is. Producten zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen. Ze lijken daardoor gezonder dan ze in werkelijkheid zijn en dit zet consumenten op het verkeerde been. Chocomel Mager bijvoorbeeld bevat 6 suikerklontjes per beker en heeft een groen Vinkje voor een gezondere keuze, terwijl de Gezondheidsraad adviseert om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken.

Consumentenbegrip

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Bij de introductie van het Vinkje in 2012 hebben wij al onze twijfels geuit en 4 jaar later blijkt dat consumenten het Vinkje nog steeds verwarrend vinden, terwijl consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor de goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden.'

Consumenten kunnen de campagne 'Weg met het Vinkje' steunen op consumentenbond.nl/vinkje.

Bekijk de video

 

Lees ook:

Deel misleidende logo's 'gezondere keuze' of 'bewuste keuze'
Voel jij je ook misleid als je in de supermarkt Vinkjes tegenkomt die producten onterecht gezond of bewust doen lijken? Vind jij dat een product geen gezondere of bewuste keuze is maar draagt deze wel het logo? Deel dan de naam en het merk van dit product, liefst met foto, op onze Community.

Nieuwste artikelen

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
      9 reacties
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • suiker

    Suiker en zoetstoffen

    Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.

  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
      1 reactie