icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vragen over emotie-eten

Wat te doen bij het fenomeen emotie-eten? Lees hieronder de vragen en antwoorden.
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  29 januari 2014


Denken aan eten

Vraag:
Volgens mij ben ik een emotie-eter. Honger heb ik niet en toch pak ik steeds wat te eten. Ik denk ook veel aan eten. Is er een manier om wat minder aan eten de denken?

Antwoord:
Probeer voor wat afleiding te zorgen. Wat zijn de momenten dat je aan eten denkt en ook wat pakt? Als je deze weet voor jezelf, kun je op die momenten je gedachten even op wat anders zetten of even wat anders doen. Vaak is dan na 20-30 minuten het moment gepasseerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan even bellen met iemand, een stukje wandelen (sla je 2 vliegen in 1 klap, als je ook wat af wil vallen) of een andere leuke hobby die je hebt.

Eten als beloning

Vraag:
Ik ben een emotie-eter. Als ik niet lekker in mijn vel zit of een tegenslag heb, beloon ik mezelf met gebak, chocolade, ijs en slagroom. Ik kan in één maand wel vijf kilo aankomen. Wat kan ik het beste doen in zo'n geval?

Antwoord:
Afleiding zoeken! Vaak gebruiken we eten om aan een bepaalde behoefte te voldoen. Je zoekt waarschijnlijk troost of een beloning. Probeer hier op een andere manier aan te voldoen. Een aantal voorbeelden: bel een vriendin, ga in bad, zet een leuke film aan, doe iets creatiefs, zet een mooi liedje aan en huil lekker mee of maak een wandeling met de hond. Kijk wat je kunt doen op zo'n moment in plaats van naar eten grijpen. Je zult je gelukkiger voelen als je dit doet en geen spijt of schaamte voelen achteraf.

Nieuw & interessant