icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Glutenvrij

Glutenvrij eten wint aan populariteit. Maar is het wel gezond om gluten in de ban te doen? En waar moet je op letten als je glutenvrij wilt eten?
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

mais-kolven

Wat zijn gluten?

Gluten is de naam van een groep eiwitten die voorkomt in onder andere tarwe, rogge, gerst en spelt. Gluten zorgen er onder andere voor dat deeg een mooie samenhang heeft. Daarnaast houden zij het gas vast dat vrij komt bij gisting, waardoor bijvoorbeeld brood mooi luchtig wordt.

Waarom glutenvrij?

Wie last heeft van een glutenintolerantie (coeliakie) wordt letterlijk ziek van gluten. De gluten beschadigen de dunne darm en dit kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, diarree of juist verstopping. Bij kinderen kan glutenintolerantie zorgen voor een groeiachterstand en verminderde schoolprestaties.

Toch kiezen ook steeds meer mensen zonder coeliakie voor een glutenvrij dieet. Bijvoorbeeld omdat ze denken dat gluten niet gezond zouden zijn of omdat ze buikklachten hebben. In de media komen ook steeds meer berichten dat gluten de oorzaak zijn van onder andere overgewicht, astma en diabetes. Dat lijkt te mooi om waar te zijn. Toch hebben sommige mensen die last hebben van een prikkelbare darm baat bij een glutenvrij dieet. Hoe dat werkt en of dat ook daadwerkelijk door het vermijden van gluten komt, daarover is in de wetenschap nog geen overeenstemming bereikt. 

Waar vind ik gluten?

Gluten komen van nature voor in granen, zoals:

  • tarwe
  • rogge
  • gerst
  • spelt
  • kamut

Verder zijn gluten te vinden in producten die van deze granen gemaakt zijn zoals brood, pasta en crackers. Ook zijn gluten te vinden in producten waarin je het minder verwacht. Denk hierbij aan:

  • sauzen
  • snoepjes
  • soep
  • ijs
  • bier

Is het weglaten van gluten gezond?

Gluten zitten in granen, toch zijn er ook veel producten die van nature glutenvrij zijn. Het maken van een gezonde voedzame glutenvrije maaltijd is dan ook niet heel moeilijk. Toch bevatten sommige producten zoals sauzen en ijs, soms ook gluten. Wil je zeker weten dat een product geen gluten bevat, dan is het belangrijk om het etiket goed te lezen. Fabrikanten zijn verplicht om te melden of een product gluten bevat.

Glutenvrij is zeker niet altijd gezonder. Zo bleek bijvoorbeeld uit onze test van dat er bijna altijd meer zout in glutenvrij brood zit dan in gewoon brood. Door bijvoorbeeld je eigen brood te bakken heb je zelf in de hand hoeveel zout je binnenkrijgt.

Wil je gluten mijden, dan eet je vaak minder granen. Maar granen leveren ook belangrijke voedingsstoffen. Daarom is het belangrijk te letten op de volgende punten:

  • Let op dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Deze zijn goed voor de stoelgang. Vezels zitten naast granen ook in groente, fruit en peulvruchten.
  • Vitamine B1 is onmisbaar voor de energievoorziening van je lichaam, de werking van je hart en je zenuwstelsel. Vitamine B1 vind je voornamelijk in aardappelen, groente, vlees en melk.
  • IJzer heb je nodig voor het transport van zuurstof in je lichaam. Als je een tekort aan ijzer hebt ben je snel vermoeid en kun je bleek zien. IJzer zit vooral in rund- en lamsvlees.
  • Foliumzuur heb je nodig nodig voor de aanmaak van bloedcellen en voor de ontwikkeling van het lichaam. Foliumzuur vind je vooral in groene groente.

Tarwevrij?

Glutenvrij wil niet hetzelfde zeggen als tarwevrij. Een product dat glutenvrij is, kan nog wel glutenvrij tarwe(zet)meel bevatten. En een product zonder tarwe kan nog wel gluten bevatten. Speltbrood en roggebrood bijvoorbeeld bevatten ook gluten.

Heb je geen last van een tarweallergie of glutenintolerantie, dan is er zeker geen noodzaak om tarwe uit je voeding te halen. Zeker als je kiest voor de volkorenvariant waar veel vezels inzitten.

Lees ook:

Maak gratis kennis

Maak kennis met de Consumentenbond en ontvang:

  • online toegang tot alle testresultaten
  • de Consumentengids thuis en op je tablet
  • de wekelijkse nieuwsbrief met actuele tests en kooptips
  • hulp bij kwesties over aankoop, garantie en voorwaarden

Maak nu kennis

Bestelpagina - maak gratis kennis

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?