icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Het Oerdieet

Eerste indruk | Remco Kuiper legt met Het Oerdieet uit waarom onze voeding zou moeten lijken op voedsel van onze voorouders.
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  30 april 2014


Merk Het Oerdieet

Richtprijs € 19,95


Type Dieetboek



Het Oerdieet: review

Pluspunten

  • De schrijver laat met dit boek zien wat de mogelijkheden en voordelen  zijn van een dieet gebaseerd op de genoemde producten. 
  • De tabellen met producten geven handvatten voor de lezer die daadwerkelijk meer wil leven volgens het oerdieet.
  • Begrippen als 'glycemische index' en 'glycemische lading' worden uitgebreid besproken en uitgelegd in het boek met voorbeelden.
  • De uitleg over BMI, buikomvang en de risicofactoren op metabool-syndroom zijn volledig. Zowel voor mannen als vrouwen staat een tabel weergegeven waarin de meetgegevens kunnen worden opgezocht. Theoretisch maar praktisch.

Minpunten

  • Het boek werkt niet met paragrafen of sub-paragrafen en leest daardoor wat rommelig. 
  • Veel genoemde 'feiten' worden niet onderbouwd door bronnen. Zo spreekt de schrijver over 'de traditionele jager-verzamelaar had een vitamine-D status van 115 mmol/l'. Hoe het kan dat dit zo specifiek bepaald kan zijn, is niet duidelijk. 
  • In hoofdstuk 6 komt de schrijver eindelijk met een weergave van voedingsmiddelen die passen in het oerdieet. Hier betoogt hij waarom juist deze producten erin thuis horen. Deze informatie komt echter erg laat. 
  • Water ontbreekt volledig in tabel 48: 'Wat wel en niet thuishoort in het oerdieet'.
  • Met de titel 'Het Oerdieet' doet de auteur overkomen alsof men terug gaat naar de oertijd. Maar met zijn recepten als chocomousse en chips uit de oertijd slaat de auteur de plank mis. 
  • De schrijver gaat soms zo ver de diepte in, dat het niet meer helder leest. Het stuk over omega-6- en omega-3-vetzuren is uitgebreid maar niet duidelijk uitgelegd. Ook de uitleg over suikers gaat ver. Zo wordt glycogeen en cellulose ook uitgebreid besproken. De reden waarom hij dit vertelt, komt niet altijd duidelijk over. 
  • Het boek is gepubliceerd in 2014. Op pagina 140 staat echter een tabel met data over het Nederlandse voedselpatroon uit 2003. Daar zijn recentere bronnen voor beschikbaar.
  • Kuiper legt veel uit over het metabolisme van het menselijk lichaam en hoe bepaalde fysiologische processen werken. Hij neemt echter niet duidelijk stelling waarom bepaalde eigenschappen uit het oerdieet essentieel zijn. 
  • De tabel met peulvruchten (tabel 16)  geeft niet duidelijk weer op basis van hoeveel gram product de voedingswaarde is bepaald. Dit lijkt per boon te verschillen. 
  • De 'Figuren' in het boek zijn niet altijd even overzichtelijk weergegeven.

Conclusie

Je moet met dit boek niet denken dat je een hapklaar dieet in handen hebt. Ook krijg je geen gerichte adviezen over wat wél of juist niet te eten. Groepjes voedingsmiddelen die veel van het ene of het andere (micro)nutriënt bevatten, worden in tabellen door het boek heen aangeleverd. Een totaaloverzicht ontbreekt echter.

Een andere voeding dan het huidige westerse voedingspatroon zou gunstig zijn voor je lichaam. Maar door een te weinig aan betoog en het achterblijven van praktische voedingsadviezen word je door de auteur niet voldoende meegenomen in zijn theorie. Pas erg laat, in hoofdstuk 6, wordt het Oerdieet concreet uitgelegd en beargumenteerd.

Dit dieetboek past in hetzelfde straatje als De Voedselzandloper en Broodbuik.

 

Wat is Het Oerdieet?

Het boek legt uit hoe 'wij' heel vroeger aten, welke voedingsaspecten van belang zijn en waarom dit zo is. De auteur maakt rijkelijk gebruik van de talrijke begrippen in de voedingsleer, zoals 'Body Mass Index' (BMI), 'Glykemische Index' (GI) en macro- en micronutriënten. Dit wordt afgewisseld met nieuwere termen zoals 'lagegraadontsteking'.

Het boek besluit met recepten die in het straatje passen van de theorie van de auteur. Naast voorbeelden van kleine en grote gerechten is er ook ruimte voor nagerechten en snacks.

Het Oerdieet in een notendop

Dagelijks:

  • Groenten
  • Fruit 
  • Vis, gevogelte en wild
  • Noten en zaden
  • Eieren, verrijkt met omega 3
  • Thee en koffie (bij voorkeur cafeïnevrij)
  • Rode wijn
  • Olijf-, lijnzaad- en kokosolie
  • Zwarte chocolade (>70% cacao)

Wekelijks:

  • Peulvruchten, pseudogranen (zoals quinoa)
  • Zetmeelrijke knollen
  • Rood vlees
  • Volkorengranen
  • Eieren en kaas
  • Gefermenteerde zuivel
  • Wijn en bier
  • Roomboter
  • Pure chocolade

Vermijd:

  • Suiker
  • Gebak en banket
  • Bewerkt (rood) vlees
  • Geraffineerde granen
  • Zout
  • Frisdrank, melk
  • Sterkedrank
  • Omega-6-rijke olie
  • Snoep- en suikergoed

Wie schreef Het Oerdieet?

Remco Kuiper is arts, apotheker en tevens onderzoeker. Gedurende 10 jaar verbleef hij op meerdere plekken op de wereld, bij diverse oude volksstammen zoals de Azteken, de Masai en de Dzenghis Khan. Hij deed onderzoek naar de verschillen in leefstijl die bij de verschillende stammen heersen, en maakt de vergelijking met de westerse maatschappij.

Zijn conclusie is helder: we moeten terug naar het oerdieet.

Nieuwste artikelen

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
      9 reacties
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • suiker

    Suiker en zoetstoffen

    Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.

  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
      1 reactie