icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Ken je eigen hoofdmenu

Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid


Ken je eigen hoofdmenuAuteur: Patty Harpeneau
(Inclusief audio CD met oefeningen)

Het doe- en werkboek 'Ken je eigen hoofdmenu' met vragen en oefeningen biedt een training om uit te vinden welke ongewenste eetgewoontes je gekopieerd hebt van je omgeving. Is 'Ken je eigen hoofdmenu' een aanrader?

Oordeel van de Consumentenbond over Ken je eigen hoofdmenu

De voeding- en dieetexperts van de Consumentenbond kochten het boek 'Ken je eigen hoofdmenu' en bekeken onder andere:

  • Hoe gezond is de methode in Ken je eigen hoofdmenu? Krijg je als je het dieet volgt bijvoorbeeld wel voldoende vitaminen binnen? En vezels? Beveelt het dieet een minimale hoeveelheid vocht aan?
  • Hoe praktisch inpasbaar is dit dieet in je leven?
  • Moedigt het aan tot lichamelijke activiteiten?
  • Wat is de looptijd?
  • Welke theorie zit er achter Ken je eigen hoofdmenu?

We zetten alle voor- en nadelen van Ken je eigen hoofdmenu helder op een rij en trokken een conclusie. Je vindt ons oordeel over Ken je eigen hoofdmenu én ruim 50 andere populaire dieetboeken in het dieetoverzicht. Kijk direct welk dieet bij jou past.

Wat is 'Ken je eigen hoofdmenu'?

De methode 'Ken je eigen hoofdmenu' wil een verandering in denken bewerkstelligen en niet direct een enorme omslag in het eetpatroon. Het boek is dan ook nadrukkelijk geen dieet. Een dieet is namelijk slechts symptoombestrijding volgens Harpenau. De methode focust op de achterliggende oorzaak van je gewicht. Te veel, te weinig of verkeerd eten is een gevolg van een onbewust denkpatroon en het doel is om dat patroon te doorbreken.

De rode draad in het boek 'Ken je eigen hoofdmenu' is dat we niet getraind zijn om het verschil te voelen tussen emotionele honger en fysiologische honger. Alle signalen van onbehaaglijkheid voelen we in onze maag en interpreteren we als honger of trek. Daarom gaan we op zoek naar eten.

Opvallende zaken aan Ken je eigen hoofdmenu

  • Persoonlijke verhalen van Harpenau- mensen zouden zichzelf in haar kunnen herkennen. Ze heeft 'Ken je eigen hoofdmenu' vanuit haar eigen ervaring geschreven. Ze wil de ervaring delen;
  • Oefeningen zijn veel vragen die mensen voor zichzelf moeten beantwoorden. Waarschijnlijk zal dit met een coach wel beter werken dan met een boek;
  • Elk hoofdstuk heeft ook een coachingsopdracht, maar weinig handvatten om echt verder te komen. Bijvoorbeeld: haal de focus van diëten af maar dit wordt verder niet verder uitgelegd;
  • Niet direct op eten gericht. Meer gericht op het begrijpen van jezelf. Daardoor kun je ook andere patronen aanpakken (bijvoorbeeld niet kunnen rusten voordat alles opgeruimd is of andere gedragspatronen);
  • Een belangrijke tip van Harpenau is: doe elke keer dat je honger voelt, een ademhalingsoefening.

Uiteindelijk gaat Ken je eigen hoofdmenu over:

  • Bewustwording van je eetpatroon;
  • Accepteer jezelf (blijf bij je innerlijke zelf en gebruik niet uiterlijk als excuus);
  • Oorzaak zoeken van je eetprobleem (vaak emoties en gevoelens);
  • Dieet werkt niet, is alleen symptoombestrijding;

Bekijk of Ken je eigen hoofdmenu bij jou past


Alle diëten en dieetboeken die we bekeken:

10 weken Slank Plan Ken je eigen hoofdmenu
17-dagendieet Keuzedieet (Consumentenbond) 
40-puntendieet Lekker eten en gezond afvallen
Afslankclub Levensstijlmethode
Afvallen met het eiwitdieet Libelle fit & gezond plan
Afvallen op maat Low carb-dieet
Atkinsdieet Maaltijdvervangers
Bloedgroepdieet Margriet Streep je slank
CarbLovers-dieet Mediterrane dieet
Detox Dieet Montignac-dieet
Diva Dieet Opgewicht: grip op koolhydraten
Dr. Frank - Afvallen met Dr. Frank Sonja Bakker 
Dr. Frank - Gezond slank met Dr. Frank  Sonoma-dieet 
Dr. Frank -  Snel slank met Dr. Frank South Beach-dieet
Dr. Phildieet  Sportvasten
Dukan dieet Stop met diëten (EVK-methode)
Duurzaam afslanken Total Wellbeing-dieet
Easy Diet App Vasten
Een leven lang slank zonder dieet Vetvrije diëten
Eet jezelf mooi, slank en gelukkig Voor altijd jong
En nu: afvallen! (Allen Carr) Wasborddieet
GI-dieet Wat je eet ben je zelf
Help, ik val af! (Erica Terpstra) Weg met de weegschaal
Herbalife Weg met de weegschaal-superdieet
Het lichaam is perfect Weight Watchers
Hormoonbalansdieet Zone Dieet
Immogenics  

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?