icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

Mindful afvallen

Eerste indruk | Mindful afvallen van Joanna Kortink is een dieetboek zonder voedingstips en recepten. Mindful afvallen is gericht op het doorbreken van je haat-liefdeverhouding met eten en op inzicht krijgen in waarom je eet. Vervolgens helpt Mindful afvallen controle te krijgen over wat je in je mond stopt.
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  5 februari 2013


MerkMindful afvallen

Richtprijs€ 14,95


Typedieetboek



Wat is Mindful afvallen

Wie is Joanna Kortink?

Joanna Kortink is trainer op het gebied van eet- en gewichtsproblemen. Daarnaast heeft zij zelf ervaring met eetproblemen.

Wat is Mindful afvallen?

Mindful afvallen bevat geen strenge regels of voedingsadviezen om minder te gaan eten. Het is een acht weken durend stappenplan. Daarin leer je omgaan met gedachten en gevoelens die grote invloed hebben op je eetgedrag.

Het 8-wekenplan

  • Week 1: Word bewust van wat je doet en waarom.
  • Week 2: Erken je gevoelens en geef ze aandacht, zodat je werkelijke behoeften niet langer onderdrukt worden.
  • Week 3: Ontdek of je bereid bent een nieuwe weg in te slaan.
  • Week 4: Saboterende gedachten herkennen en gebruiken.
  • Week 5: Ontdek welke relatie je emoties met je eetgedrag hebben.
  • Week 6: Leer naar jezelf te luisteren.
  • Week 7: Geef aandacht aan de dingen die je echt wilt.
  • Week 8: Stel realistische doelen en ga over tot actie.

Elke week zijn er verschillende oefeningen. Hoelang je hierover doet en hoe snel je de weken doorloopt is aan jezelf. Een week duurt geen zeven dagen, maar zo lang als jij wilt.

Voor wie is Mindful afvallen?

Je kunt baat hebben bij Mindful afvallen:

  • als je weet wat het verschil is tussen 'vulling' en 'voeding' maar het toch niet lukt om af te vallen;
  • als je niet meer wilt lijnen, omdat je daarna toch altijd weer aankomt;
  • als je wilt eten zonder het gevoel te hebben dat je gestraft wordt door de weegschaal.

Lees wat wij van Mindful afvallen vinden.

Mindful afvallen: review

De testresultaten


Positief:

  • Mindful afvallen helpt je inzicht te krijgen in je eetgewoontes.
  • Er staan veel praktijkvoorbeelden in het boek om de tekst te verduidelijken.
  • Er zijn geen strenge regels die gevolgd moeten worden.
  • Mindful afvallen gaat in op waarom je eet. Als je gewicht verliest is de kans groot dat het gewicht eraf blijft. 
  • Op de website van Joanna Kortink kun je sommige opdrachten in luistervorm downloaden.

Negatief:

  • Er staan geen adviezen over gezonde voeding in het boek. Joanna Kortink gaat ervan uit dat iedereen wel weet wat gezond is. 
  • Het kost veel tijd om elke keer stil te staan bij wat je doet en waarom. Dit kan ontmoedigend werken.

Conclusie

Of je met Mindful afvallen echt gewicht verliest is niet zeker. Dat hangt ervan af of je voor jezelf kunt achterhalen waarom je eet en kunt kiezen om minder te eten. Mocht het wel lukken, dan is de kans wel groter dat het gewicht eraf blijft. Het inzicht in je eigen eetgedrag kan helpen om blijvend resultaat te krijgen. Wel erg jammer dat er niet ook wat tips voor gezonde voeding gegeven worden.

Lees ook: wat is Mindful afvallen



Nieuw & interessant

  • 15 dec.

    Test maaltijdvervangers

    Maaltijdvervangers zoals shakes en repen zijn een snelle manier om wat kilo’s af te vallen. Maar gezond is het niet. Zo bevat één merk meer suikers in een shake dan een glas cola bevat.

  • humus in schaal
    21 okt.

    Test: Hummus

    Is het nou houmous, hummus, humus of hummous? Niet alleen de schrijfwijze van de populaire kikkererwtenpasta verschilt, maar ook de samenstelling en smaak van de hummus uit supermarkten. De experts zijn over de meesten niet erg positief.

     4 reacties
  • Home gezonde voeding

    Gezond eten

    Belangrijk zijn volkorenproducten, vis, peulvruchten en noten. Let ook op zout, verzadigd vet en suiker.

  • suiker

    Suiker en zoetstoffen

    Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.