icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Portiegroottes uit de lucht gegrepen

Nieuws | Fabrikanten hebben geen idee hoe groot een eenpersoonsportie precies is. Porties op de etiketten van voedingsmiddelen lopen soms wel met een factor 10 uiteen.
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  12 april 2011


Er zit maar weinig eenheid in de aanduidingen op verpakkingen van voedingsmiddelen en portiegroottes worden nogal willekeurig gekozen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond dat is gepubliceerd in de Gezondgids van april/mei 2011.

Enkele opvallende onderdelen van het onderzoek:

  • Albert Heijn houdt het bij de 'Excellent Ambachtelijke Chips Zeezout' op porties van 10 gram. Maar een portie 'Kettle chips sea salt' bestaat uit 40 gram chips;
  • Terwijl op de verpakking van 'AH Puur en Eerlijk Fairtrade melkchocolade' wordt gerekend in porties van 1 stukje (4,1 gram), staat op de 'C1000 melkchocolade' een portie van 8 blokjes per portie, maar liefst 45 gram chocolade;
  • De 'Plus Tonijn Salade' rekent met porties van een schamele 10 gram. Aan de andere kant geeft een portie 'Freshmaster Tonijnsalade'  van Aldi (150 gram) een wel heel royaal belegde boterham.

Momenteel wordt in Europa gewerkt aan een nieuwe wet voor de etikettering van levensmiddelen, maar fabrikanten voeren een lobby om te voorkomen dat de voorschriften gedetailleerd zijn. Ze vinden dat ze zelf moeten kunnen kiezen of de voedingswaarde per portie of per 100 gram op de verpakking wordt gezet.

De uitkomsten van het onderzoek pleiten volgens de Consumentenbond voor een verplichting om ten minste altijd de voedingswaarde per 100 gram te declareren, anders is het voor de consument onmogelijk om producten goed te kunnen vergelijken.

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?