icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Richtlijnen goede voeding

In maart 2016 heeft het Voedingscentrum de Schijf van Vijf vernieuwd. Eten volgens deze schijf helpt op gewicht te blijven en vergroot de kans op een gezonde oude dag. Hieronder lees wat je per dag mag eten. Daarnaast mag je  per dag nog 3 tot 5 keer iets kleins en per week 3 keer iets groots eten dat niet in de schijf staat.

Thomas Cammelbeeck

Thomas Cammelbeeck , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:1 februari 2018


 

 Voedingsmiddel Vrouwen Mannen
 Groente 250 gram / 5 opscheplepels 250 gram / 5 opscheplepels
 Fruit 2 porties 2 porties
 Brood (bruin of volkoren) 4-5 boterhammen 6-8 boterhammen
 Volkoren graanproducten of kleine aardappelen 4-5 opscheplepels 4-5 opscheplepels
 Vis / peulvruchten / vlees 1 portie 1 portie
 Ongezouten noten 25 gram / klein handje 25 gram / klein handje
 Zuivel 2-3 porties 2-3 porties
 Kaas 40 gram  40 gram 
 Smeer- en bereidingsvetten 40 gram 65 gram 
 Vocht (inclusief melk) 1,5-2 liter 1,5-2 liter

 Bron: Voedingscentrum

Nieuw & interessant