icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Richtlijnen goede voeding

In maart 2016 heeft het Voedingscentrum de Schijf van Vijf vernieuwd. Eten volgens deze schijf helpt op gewicht te blijven en vergroot de kans op een gezonde oude dag. Hieronder lees wat je per dag mag eten. Daarnaast mag je  per dag nog 3 tot 5 keer iets kleins en per week 3 keer iets groots eten dat niet in de schijf staat.
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid


 

 Voedingsmiddel  Vrouwen  Mannen
 Groente  250 gram / 5 opscheplepels  250 gram / 5 opscheplepels
 Fruit  2 porties  2 porties
 Brood (bruin of volkoren)  4-5 boterhammen  6-8 boterhammen
 Volkoren graanproducten of kleine aardappelen  4-5 opscheplepels  4-5 opscheplepels
 Vis / peulvruchten / vlees  1 portie  1 portie
 Ongezouten noten  25 gram / klein handje  25 gram / klein handje
 Zuivel  2-3 porties  2-3 porties
 Kaas  40 gram   40 gram 
 Smeer- en bereidingsvetten  40 gram  65 gram 
 Vocht (inclusief melk)  1,5-2 liter  1,5-2 liter

 Bron: Voedingscentrum

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?