icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Slimfruit splitst onterecht abonnement in de maag

Nieuws|​Bij de Consumentenbond zijn in korte tijd meer dan 400 klachten over Slimfruit binnengekomen. Na bestelling van een proefpakketje afslankmiddelen beweert het bedrijf ten onrechte dat consumenten een vervolgzending van €68 moeten afnemen.

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:11 oktober 2016

dieetpillen

Op de website Slimfruit.nl staat onderaan de advertentie voor het 'gratis proefpakket' in kleine lettertjes dat er bij niet tijdige annulering maandelijkse zendingen van €68 volgen. De Consumentenbond vindt de advertentie misleidend, omdat deze informatie erg verstopt staat. Bovendien wekt de advertentie de suggestie dat consumenten elk moment kosteloos kunnen annuleren.

Slimfruit adverteert ook op websites van anderen, en daar vermeldt het helemaal niets over mogelijke vervolgzendingen. Veel gedupeerden die zich melden op het klachtenplatform van de Consumentenbond, Klachtenkompas.nl, geven aan via andere sites proefpakketjes te hebben besteld.

Slimfruit antwoordt aan gedupeerden op Klachtenkompas.nl dat zij moeten betalen omdat in de actievoorwaarden staat dat er vervolgzendingen volgen. Maar als die voorwaarden niet bij de aanbieding worden vermeld, is de overeenkomst ongeldig. De Consumentenbond adviseert gedupeerden dan ook met klem om niet te betalen, ook niet onder druk van een incassobureau.

Bekende werkwijze

De werkwijze van Slimfruit is als die van veel andere vervolgzenders. Via een goedkoop of gratis proefpakket proberen zij consumenten te strikken voor een duur abonnement, dat ingaat wanneer zij na ontvangst van het proefpakket niet binnen 2 weken annuleren. In alle gevallen geldt: als in het aanbod niet duidelijk staat dat het om een abonnement gaat, zijn consumenten niet verplicht om te betalen.

Update 9 december 2016 - Nepdagvaarding:

De Consumentenbond krijgt veel meldingen van consumenten die via e-mail een ‘bericht van dagvaarding’ hebben ontvangen van het incassobureau van Slimfruit, de Nederlandse Incasso Centrale. Een echte dagvaarding kan nooit via e-mail worden verzonden, maar moet door een deurwaarder worden betekend. De Consumentenbond raadt gedupeerden aan zich niet onder druk te laten zetten door deze nepdagvaarding, aangezien de overeenkomst in de meeste gevallen ongeldig is.

Nieuw & interessant

  • Ontbijtgranen 1200x800
    Nieuws  |  2 jul.

    Nutriscore op ontbijtgranen maakt verschillen direct duidelijk

    Om de voedingswaarde van ontbijtgranen in kaart te brengen, berekende de Consumentenbond de Nutriscore van 70 producten. Van de 20 ontbijtgranen voor kinderen krijgt slechts 25% een A, de gezondste score. Bij de 50 ontbijtgranen voor volwassen is dat 44%.
  • dieet-pillen
    17 jun.

    Vochtafdrijvers in afslanksupplementen

    Producenten gebruiken vochtafdrijvers in afslanksupplementen. Helaas helpen zulke stoffen niet om vet te verliezen. Hoe zit dit precies? 
  • zeewier
    3 jun.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • gluten vrij
    3 jun.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd.