icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Vragen over tussendoortjes

Wat zijn nu gezonde tussendoortjes? Lees hier de antwoorden van de diëtistes.

Voedzaam en lekker tussendoortje

Vraag
Mijn dochter van 15 sport veel. Haar gewicht is aan de lage kant. Als ze van school thuis komt, heeft ze zin in iets lekkers. Wat geef ik haar nu dat voedzaam maar ook lekker is?

Antwoord
Je kunt denken aan een boterham met beleg, een stuk fruit, wat yoghurt met muesli/noten. Ga je voor zoet, dan is een plak ontbijtkoek of wat gedroogd fruit een alternatief.

Zoete trek

Vraag
Ik ben benieuwd waar die enorme zoete trek vandaan komt na het avondeten. Zelfs (pal) na het toetje, wil ik drop, snoep, gedroogd fruit, iets! Soms komt daarna weer een sterke hartige behoefte. Maar die enorme trek naar zoet, hoe stil je die?

Antwoord
Het kan verschillende redenen hebben waar zoetbehoefte vandaan komt. Het kan zijn dat je overdag wat te weinig hebt gegeten, waardoor je 's avonds trek krijgt in zoetigheid of hartigheid. Zorg er dus voor dat je overdag voldoende eet, te meer ook, omdat we dan vaak het actiefst zijn. Ook kan je lichaam gewend zijn aan veel zoetigheid. Zie het als een soort verslaving. In dat geval is het goed langzaam af te bouwen met de hoeveelheid suikers die je binnen krijgt. Zorg ook voor wat afleiding als je toch die zoete trek krijgt, het gevoel houdt zo'n 20-30 minuten aan en verdwijnt dan ook weer.

Eiwitrijk tussendoortje

Vraag
Als tussendoortje, is het dan goed om iets eiwitrijks te eten? En wat eet ik dan? Ik ben allergisch voor eieren.

Antwoord
Het voordeel van een eiwitrijk tussendoortje is dat het lang een verzadigd gevoel geeft. Maar daarnaast is het ook belangrijk dat een tussendoortje voedzaam is (vitamines, mineralen, vezels), want ook dit zorgt voor een verzadigd gevoel. Ook is het raadzaam dat een tussendoortje niet te veel calorieën en/of suikers bevat. Daarbij kun je denken aan een schaaltje (magere) yoghurt met fruit of een cracker met (mager) beleg. Maar ook rauwkost (komkommer, snacktomaatjes), wat ongezouten noten (niet te veel als je ook op gewicht wil letten; noten bevatten veel calorieën) of gewoon een boterham met mager beleg zijn alternatieven.

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • suiker

    Suiker en zoetstoffen

    Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.

  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.