! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
energievergelijker

Beperkt aanbod

Vanwege onrust op de energiemarkt is het aanbod in onze vergelijker beperkt. We proberen nog een goed aanbod te krijgen voor het nieuwe Energiecollectief.
Schrijf je in voor 2 november

Energiecontract ongewild afgesloten? Dit kun je doen

Stoor je je aan de oneerlijke verkoopmethoden van energiebedrijven? Soms is een nieuw energiecontract ongemerkt en ongewild afgesloten, op basis van onjuiste of onvolledige informatie. Lees wat je ertegen kunt doen en voorkom dat je een energiecontract wordt 'aangesmeerd'.
Peter van der Wilt

Peter van der Wilt , Expert Energie Bijgewerkt op: 23 augustus 2021

Mag dat zomaar: consumenten telefonisch benaderen?

En een energiecontract van een andere energieleverancier aanbieden?

Telefonische verkopers mogen vanaf 1 juli niet zomaar meer bellen. Zij moeten daarvoor vooraf toestemming van jou hebben gekregen.

Die toestemming geef je vaak als je ergens lid of klant van wordt. Je kunt ook onbewust toestemming hebben gegeven als onderdeel van een wedstrijd (bijvoorbeeld via Instragram).

Een energieleverancier waar je tot 3 jaar daarvoor klant was, mag jou ook bellen.

Aan welke regels moet een telemarketeer zich houden.

Word je gebeld door een telefonisch verkoper, omdat je daar toestemming voor hebt gegeven? Dan moet de verkoper zich aan een aantal regels houden:

  • De verkoper moet aan het begin van het gesprek melden hoe lang het gesprek duurt, wie hij is en waarom hij belt. 
  • De verkoper moet je nummer verwijderen als je dat vraagt. Je hoeft niet eerst een bandje af te luisteren over het recht van verzet. Is het gesprek ongewenst? Geef gelijk aan dat je gebruik maakt van het recht van verzet en niet meer gebeld wilt worden. De verkoper moet hier gehoor aan geven. 
  • Het telefoonnummer waarmee de verkoper belt moet zichtbaar zijn. 

Ik ben ongewild overgestapt naar een andere energieleverancier

Of ongemerkt, of op basis van onjuiste of onvolledige informatie. 

Bij telefonische verkoop heb je een bedenktijd van 14 kalenderdagen vanaf de dag van aangaan contract. Binnen die periode kun je dus nog van een energiecontract af. Bij huis-aan-huisverkoop kun je het energiecontract annuleren binnen 14 kalenderdagen na aangaan van het contract.

Is de bedenktermijn verlopen en ben je van mening dat je op basis van een oneerlijke wervingsmethode overgestapt bent naar een andere energieleverancier? Dien dan een klacht in bij de leverancier en zo nodig daarna bij de Geschillencommissie Energie en Water. Het kan verstandig zijn juridisch advies in te winnen over vervolgstappen.

Waar moet ik op letten als ik benaderd word met een aanbieding?

  • Wil ik überhaupt wel overstappen?
  • Wil ik daar op dat moment over beslissen of wil ik liever eerst wat informatie over het nieuwe energiecontract ontvangen?
  • Hoe zijn de aanbiedingen van andere aanbieders?
  • Leg ik me voor 1 jaar vast of langer en wil ik dat?
  • Kies ik voor een vaste of een variabele prijs? Hoe zit het met de prijs voor vastrecht?
  • Per welke datum kan ik bij mijn huidige aanbieder weg en moet ik dan een boete betalen?

Wil je wisselen van energieleverancier en ben je op zoek naar een nieuw energiecontract? Vergelijk dan de energieprijzen en energiecontracten op de Energievergelijker van de Consumentenbond. Je kunt dan eenvoudig en zonder gedoe overstappen.

Wat zijn je rechten als je aan de deur benaderd wordt door een energiebedrijf?

Bij huis-aan-huisverkoop, ook colportage genoemd, zijn de belangrijkste regels:

  • Een colporteur moet zich met een geldige legitimatie identificeren en tonen namens wie hij verkoopt.
  • Aan de deur afgesloten overeenkomsten moeten aan strenge voorwaarden voldoen om rechtsgeldig te zijn. Zo moet in het energiecontract vermeld staan dat consumenten recht hebben op 14 kalenderdagen bedenktermijn (na aangaan van het contract).
  • Ontbreekt een van deze aspecten op het energiecontract, dan is het niet rechtsgeldig en kun je het als nooit gesloten beschouwen.
  • Bij het energiecontract moet ook een voorbeeldbrief zitten waarmee de overeenkomst geannuleerd kan worden. Het ontbreken van zo'n voorbeeldbrief maakt het energiecontract echter niet ongeldig.

Waar kan ik naartoe met klachten over een energiebedrijf?

Je hebt bijvoorbeeld een klacht over het ongewild overstappen, die niet door het energiebedrijf wordt opgelost? Dien een schriftelijke klacht in bij de energieleverancier. Kom je er samen niet uit, dan kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Energie en Water. Het kan verstandig zijn juridisch advies in te winnen over vervolgstappen. 

Wat doet de Consumentenbond?

Sinds de inwerkingtreding van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken op 15 oktober 2008 zijn misleidende en agressieve verkoopmethoden verboden. Wij hebben hier lang voor gestreden. We vinden het belangrijk dat de toezichthouder dit verbod streng handhaaft.

We hebben ook een brievenhulp voor leden die afwillen van een op afstand of colportage afgesloten overeenkomst: Voorbeeldbrieven koop op afstand of colportage.

Veilig overstappen?

Lees ook: