icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Verkoop energiecontract per telefoon

Een energieleverancier mag je telefonisch benaderen om een aanbieding voor een energiecontract te doen. Tenzij je staat ingeschreven in het Bel-me-niet-register.

Als je staat ingeschreven in het Bel-me-niet-register mogen telemarketeers je niet bellen. Let op: je mag wel gebeld worden door bedrijven van wie je klant bent (geweest) voor een vergelijkbaar product of dienst. Heb je je ingeschreven in het Bel-me-niet-register en word je desondanks toch gebeld, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt. Dat kun je doen door naar de website van Consuwijzer te gaan.

Telefonische verkoop is aan strenge regels gebonden. Enkele belangrijke regels op een rijtje:

  • De verkoper moet aan het begin van het gesprek melden dat hij met een commercieel doel belt en meteen vragen of het gesprek gelegen komt.
  • De verkoper moet het gesprek meteen meteen beëindigen als jij aangeeft dat je dat wilt.
  • Een verkoper mag zich niet voordoen als een andere energieleverancier (bijvoorbeeld jouw huidige leverancier). Dat is misleiding.
  • Als je aangeeft dat je voortaan helemaal niet meer benaderd wilt worden door dit energiebedrijf, moet het energiebedrijf je uit zijn bel/bezoek/mail-bestand halen.
  • Als je aangeeft helemaal niet meer benaderd te willen worden voor telefonische verkoopgesprekken, moet de verkoper je wijzen op het Bel-me-niet-register en je op verzoek doorverbinden.
  • Sluit je op basis van het telefoongesprek een energiecontract af, dan is die alleen geldig als je die vervolgens schriftelijk of per mail hebt bevestigd. Daarna heb je nog 14 dagen bedenktijd om van het contract af te zien.
    Let op: Dit schriftelijkheidsvereiste geldt alleen als het energiebedrijf jou op eigen intiatief heeft gebeld. Heb je zelf gebeld, of gaat het om wijziging of verlenging van je huidige energiecontract dan gaat de bedenktijd van 14 dagen direct lopen nadat je telefonisch akkoord bent gegaan.
    Bij energiecontracten heb je een bedenktijd van 14 kalenderdagen nadat je de bevestiging van het afgesloten contract hebt ontvangen. 

Klacht over een energieleverancier?

Je kunt je klacht plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.