Kritiek op verplichting snelle e-bike naar rijbaan
Sandra Mul Expert fietsverzekeringenGepubliceerd op:1 maart 2016
Minder aantrekkelijk
Adviesbureau Grontmij onderzocht hoe consumenten met de nieuwe regels om zullen gaan. Grontmij concludeert dat mensen de regels zullen gaan ontduiken of minder snel zullen kiezen voor de snelle e-bike.
De speed pedelec valt nu al onder de regels die gelden voor een snorfiets. Je hebt dus een bromfietsrijbewijs nodig en je moet een WA-verzekering hebben. Vanaf 2017 moet je ook een bromfietshelm dragen, een bromfietskenteken hebben en op de rijbaan rijden. Bij een gewone e-bike hoeft dit allemaal niet. De nieuwe regels kunnen mensen demotiveren om de hogesnelheidsfiets te gebruiken. Minister Schultz komt mogelijk deze fietsers tegemoet met een tussenvorm van een brommer- en een fietshelm.
Als rijders van speed pedelecs binnen de bebouwde kom op de rijbaan moeten rijden, is dat volgens Grontmij en diverse bracheorganisaties niet goed voor de verkeersveiligheid. Gemiddeld rijden speedpedelecs op de rijbaan zo'n 33 kilometer, een groot snelheidsverschil met auto's.
Omzetten kenteken
Zonder snorfietskenteken of bromfietskenteken (en bromfietsrijbewijs) mag je met een high speed e-bike niet op de openbare weg rijden. Vanaf juli 2016 kunnen fietsers hun snorfietskenteken voor hun high speed e-bike kosteloos laten omzetten naar een bromfietskenteken.
Speed e-bike verzekering
Fietsverzekeraar Enra lanceert voorjaar 2015 de 'High speed e-bike verzekering'. Deze verzekering is voor de hogesnelheidsfiets zeer compleet, op een aantal minpunten na.