icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Technologie ingezet in strijd tegen fietsdiefstal

In het kat-en-muisspel met het dievengilde zet de fietsbranche in op nieuwe technologieën als gps, digitale sloten en ‘the internet of things’. Wat zijn de ontwikkelingen?

Rien Meijer

Rien Meijer , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:21 april 2020

Diefstal-ebikes-aangepakt-Nieuws

Update 14 februari 2020: BikeBlockChain gestopt

Het meest ambitieuze initiatief is begin 2020 alweer gestopt. BikeBlockChain was een samenwerkingsovereenkomst tussen de politie, RDW, technologiebedrijven IBM, KeyLane, KPN en diverse fietsverzekeraars.

Bij de ondertekening op 8 oktober 2018 streefden de partners naar een gezamenlijk datasysteem om gestolen fietsen zo snel mogelijk terug te bezorgen bij de rechtmatige eigenaren. De aangesloten verzekeraars waren Allianz Global Assistance, ANWB/Unigarant, ASR en Kingpolis. Enra vond de kosten van het project (naar verluidt geraamd op €700.000) te hoog en bedankte voor deelname.

Slimme elektrische fietsen

Enra biedt sinds de zomer van 2017 wel speciale, lagere tarieven voor bepaalde 'connected e-bikes' van fabrikant Accell. Deze elektrische fietsen zijn standaard uitgerust met gps-technologie (in het frame). Die helpt om diefstal te voorkomen en gestolen rijwielen terug te vinden. Bij diefstal is er een wachttijd van 3 weken, zodat Enra de mogelijkheid heeft de e-bike op te sporen. Hiervoor heeft de verzekeraar het bedrijf G4S ingeschakeld.

Track & trace

Middels een nieuw samenwerkingsverband - met nu ook slotenfabrikant Axa - worden de connected e-bikes sinds november 2018 beveiligd door track & trace-systeem Axa-In. Dit zit ingebouwd in de e-bike en zendt een GPS-signaal uit als het rijwiel als gestolen wordt gemeld. Zodra de eigenaar ontdekt dat de e-bike is meegenomen, kan hij dit melden via een app op zijn smartphone. Deze waarschuwing gaat naar G4S, die de e-bike via het GPS-signaal kan vinden en met de politie kan samenwerken om deze terug te brengen naar de rechtmatige eigenaar. Enra wil op korte termijn met enkele fietsfabrikanten een connected e-bikeverzekering gaan aanbieden.

Binnen 48 uur je fiets terug

Concurrent ANWB lanceerde begin 2018 de 'Blijven Fietsen Verzekering'. Hiermee is je gestolen fiets ‘gegarandeerd binnen 48 uur’ terug. ANWB werkt samen met 1000 fietsendealers. Die voorzien de verzekerde fietsen van een speciale zender (aan het frame). Je activeert de zender via de ANWB Fietsen-app. Zo zet je de opsporing van je gestolen fiets in gang. Find Recover & Insurance Service (FRIS) spoort je fiets vervolgens op. De gebruikte technologie is hier niet GPS, maar het 'LoRa netwerk'. LoRa staat voor 'long range'. Het is bedoeld voor apparaten die niet constant een snelle internetverbinding nodig hebben, maar alleen af en toe wat data moeten doorgeven.

Eerste ervaringen

De ervaringen zijn volgens ANWB positief: ‘Het afgelopen jaar werd 4 keer tijdens een opsporingsoperatie een opslagplaats voor gestolen fietsen gevonden. Ook verloopt de samenwerking met de politie goed.' Enra liet begin 2020 weten dat 'de enkele fietsen met een track and trace systeem die gestolen waren vrijwel allemaal binnen enkele uren na melding zijn teruggevonden'.

Digitale sloten

Fietssloten zonder sleutel zijn een andere ontwikkeling. Deze sloten werken via een app. Uit een rondgang van de Consumentenbond, begin 2020, blijkt dat inmiddels alle fietsverzekeraars digitale sloten accepteren. Ook deze sloten moeten wel minimaal een 'ART 2-sterrenkwalificatie' hebben. Hema heeft als eis dat het slot een 'E+ toevoeging' heeft.

Topje van de ijsberg

In totaal werden in 2018 ruim 68.000 fietsendiefstallen geregistreerd. Dat is het laagste aantal in jaren, maar in werkelijkheid het topje van de ijsberg. Naar schatting wordt slechts in een kwart van de gevallen aangifte gedaan.