icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Advies lijfrentepolis te laat en onduidelijk

Nieuws | Verzekeraars informeren hun klanten niet goed over hun uitkerende lijfrente. Het advies is gebrekkig en komt te laat.
Barbara van der Est
Barbara van der Est

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  10 oktober 2013

Snel naar:


Verzekeraars informeren klanten niet duidelijk genoeg bij uitkerende (expirerende) lijfrentes. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Een lijfrente is een verzekering- of bankspaarproduct waar je periodiek of eenmalig geld inlegt. Je krijgt bijvoorbeeld na je pensionering een periodieke uitkering als aanvulling op je inkomen. Eén miljoen Nederlanders hebben zo'n lijfrente voor hun oudedag afgesloten. Alleen in 2011 werd er al €7,6 miljard uitgekeerd aan lijfrentes.

De AFM heeft 10 verzekeraars onderzocht - die tweederde van het opgebouwde lijfrentekapitaal beheren. Een aantal verzekeraars informeert hun klanten té laat en onvoldoende dat hun lijfrente binnenkort gaat vrijkomen. De klant krijgt bijvoorbeeld pas 6 weken van te voren een bericht. Dat is veel te laat. Dat moet minimaal 3 maanden zijn, zodat consumenten voldoende tijd hebben om een goede keus te maken tussen de verschillende aanbieders. Als je opgebouwde lijfrente gaat uitkeren, moet je namelijk een lijfrente-uitkering aankopen. Je kunt kiezen uit een bankspaar- of verzekeringsproduct. Deze lijfrente-uitkering hoeft niet afgesloten te worden bij dezelfde bank of verzekeraar waar je gespaard hebt. Goed rondshoppen loont, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Lees welke aanbieder de hoogste lijfrente-uitkering geeft!

Advies schort

Uit het AFM-onderzoek blijkt ook dat de informatie op de websites van verzekeraars veel te beperkt is. De verschillen tussen de diverse producten worden niet goed uitgelegd. Ook het advies schort. De kwaliteit van het advies is bij 5 financiële dienstverleners (2 verzekeraars, 1 bank en 2 grote zelfstandige advieskantoren) bekeken. Er zijn 27 dossiers onderzocht. Bij 3 op de 5 onderzochte financiële dienstverleners is de kwaliteit van het advies niet goed. De vraag is of het geadviseerde en afgesloten product wel bij de klant past. De AFM vindt dit zorgelijk en tikt de sector op de vingers. Het Verbond van Verzekeraars belooft beterschap. Verzekeraars gaan hun klanten voortaan drie maanden van te voren informeren als hun lijfrente vrijkomt. Dat zal de Consumentenbond scherp in de gaten houden.