icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Bekendheid provisieverbod groeit

Nieuws | Steeds meer consumenten zijn op de hoogte van het provisieverbod dat sinds 1 januari geldt voor complexe en impactvolle financiële producten, zoals beleggingsverzekeringen en hypotheken.
Barbara van der Est
Barbara van der Est

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  15 april 2013


Banken en verzekeraars mogen sinds begin dit jaar financieel adviseurs niet meer belonen. Als je financieel advies wil, moet je de adviseur daar nu rechtstreeks voor betalen.

Tweederde bekend met provisieverbod

Uit onderzoek door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van het Verbond van Verzekeraars, blijkt dat ruim tweederde van de Nederlandse huishoudens bekend is met het provisieverbod.

Maandelijks toetst GfK hoe het is gesteld met de bekendheid van het provisieverbod. Tot op heden zijn er 4 metingen gedaan. Eind 2012 was 53% op de hoogte van de invoering van het verbod, in januari 2013 58% en bij 3e en 4e meting (februari en maart) zelfs 66%.

Positief tegenover provisieverbod

Uit de meting van maart bleek dat maar liefst 7 op de 10 huishoudens neutraal tot positief staan tegenover deze verandering. De positievelingen vinden de transparantie fijn, omdat zij precies weten waarvoor je de financiële dienstverlener betaalt. Slechts 1 op de 10 is uitgesproken negatief en de overige huishoudens hebben geen mening. Een vijfde deel van de huishoudens was zich voor de invoering van het provisieverbod bewust dat je moet betalen voor financieel advies.

De consumentenbond ziet de invoering van het provisieverbod als positieve ontwikkeling. Hierdoor moeten tussenpersonen meer dan vroeger hun meerwaarde tonen en dus meer met consumenten gaan meedenken.

Met ingang van 2014 zal het provisieverbod worden uitgebreid.

Bron: GfK.