icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Financieel adviseur: het dienstverleningsdocument

Het dienstverleningsdocument (dvd) is een verplicht document voor complexe producten. Hierin staat globaal vermeld wat een financieel adviseur kan bieden. Je kunt met het dvd de dienstverlening van verschillende adviseurs vergelijken.
Barbara van der Est
Barbara van der Est

Expert Geld & Verzekering

Artikel_Dienstverleningsovereenkomst

Het dvd is een document met een vast format, waarin vermeld staat wat de adviseur aan dienstverlening te bieden heeft. In het dvd is in 5 stappen aangegegeven wat een adviseur voor de klant kan doen. Niet iedere adviseur houdt zich hier aan.

De adviseur moet het dvd overhandigen voordat de klant met de adviseur in zee gaat. Dit hoeft dus nog niet bij het kennismakingsgesprek. Toch is het handig om het dvd al voor het kennismakingsgesprek te ontvangen; vraag er daarom om. De adviseur is ook verplicht om het op de website te plaatsen, maar dit gebeurt niet altijd of het is moeilijk vindbaar.

Bekijk een voorbeeld dvd voor een hypotheekaanvraag.  

Stap 1-3: Geven van advies

Stap 1, 2 en 3 hebben betrekking op het geven van advies. Bij stap 3 staat hoeveel producten de adviseur meeneemt in de vergelijking en of hij ook eigen producten adviseert. Concrete aantallen of namen worden echter niet genoemd, waardoor je als klant belangrijke informatie mist of deze weer uit andere informatiedocumenten moet halen. Spelen er bepaalde belangen tussen het advieskantoor en een aanbieder, waardoor ze niet geheel onafhankelijk zijn? Dan staat dat in het document alleen globaal genoemd. Meer informatie hierover is doorgaans te vinden in een dienstenwijzer en/of zogenoemd informatiedocument.

Stap 4 en 5: Afsluiten en nazorg

Bij stap 4 sluit de adviseur het product voor de klant af. Alleen afsluiten zonder advies (stap 1 t/m 3) noemen we execution only. Bij stap 5 in het dvd staat benoemd wat de adviseur na het afsluiten van het product voor de klant doet en of daar kosten aan verbonden zijn.

Kosten van de dienstverlening

Ten slotte wordt in het dienstverleningsdocument benoemd wat de gemiddelde kosten voor de dienstverlening zijn. Deze zijn uitgesplitst naar advieskosten (stap 1 t/m 3) en afsluiten (stap 4) of een combinatie hiervan. Dit zijn niet de daadwerkelijke kosten, maar een indicatie. In het dvd staat overigens geen informatie over bijvoorbeeld een serviceabonnement. Maak altijd vooraf eigen afspraken met de adviseur over de kosten en onderhandel hierover.

Meer informatie

Meer informatie en een video met toelichting vind je op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).