icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Klachten over financieel advies

Bij ontevredenheid over financiële dienstverleners kun je verschillende stappen ondernemen. Een eerste stap is schriftelijk klagen.
Barbara van der Est
Barbara van der Est

Expert Geld & Verzekering

Artikel fiscaal adviseur inschakelen

Schriftelijk klagen

Om onenigheid over een factuur te voorkomen is het belangrijk al vooraf op papier vast te leggen welke tarieven de financieel dienstverlener rekent. Niet alleen voor advies, maar ook voor kleine klusjes. Noem in een klachtbrief geen schadebedrag als je niet weet wat de hoogte is of moet zijn. Je kunt het genoemde bedrag niet meer naar boven bijstellen als het te laag blijkt te zijn. Heb je een klacht over een financieel dienstverlener en kom je er niet uit, klaag dan eerst schriftelijk bij de directie van de financieel dienstverlener. Geef vervolgens zes weken de tijd om de klacht af te handelen.

Klachteninstituut financiële dienstverlening

Kom je er na een schriftelijke klacht richting de financieel dienstverlener nog niet uit? Schakel dan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening in (Kifid). Je kunt ook terecht met klachten over banken en verzekeraars. Vanaf 1 oktober 2014 is een klacht indienen kosteloos. Je moet wel eerst de interne klachtenprocedure van de financieel dienstverlener hebben doorlopen en langs de Financiële Ombudsman. Deze heeft alleen een bemiddelende rol en doet geen bindende uitspraken.

Klachten over dienstverleners

Klagen kan op verschillende manieren, afhankelijk van de aard van de dienstverlener en de klacht:

  • Onverwachte meerkosten dienstverlener: heb je een overeenkomst gesloten met een dienstverlener waarbij een vaste prijs is afgesproken, waarna vervolgens meerkosten worden gefactureerd door de financieel dienstverlener? Maak dan bezwaar.
  • Kosten exclusief btw: heb je een overeenkomst gesloten met een dienstverlener en blijkt het afgesproken bedrag achteraf exclusief btw te zijn? De kosten vallen dan hoger uit; met deze voorbeeldbrief maak je bezwaar.
  • Klacht over de bank: gaat je klacht specifiek over de dienstverlening van een bank? Klaag dan eerst schriftelijk.
  • Online afgesloten levensverzekering: heb je een levensverzekering gesloten en wil je er nog vanaf? Dit kan binnen 30 dagen.
  • Klacht over een makelaar: lees onze tips en informatie over instanties waar je terecht kunt met je klacht, zoals de Geschillencommissie Makelaardij en/of een van de makelaarsverenigingen; de NVM, VBO of VastgoedPro.
  • Klacht over een notaris: bespreek de klacht eerst en probeer een oplossing te vinden. Kom je er niet uit, dan kan de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) bemiddelen of kun je de klacht neerleggen bij de Geschillencommissie Notariaat. Lees meer over klachten bij de notaris.
  • Klacht over een mediator: een mediator is een onpartijdige derde die de communicatie weer op gang kan brengen om tot een oplossing te komen. Deze kan worden ingeschakeld na instemming van beide partijen. Bij klachten kun je gebruikmaken van de klachtenregeling via het Nederlands Mediation Instituut (NMI). Is een mediator niet NMI-geregistreerd, dan moet je mogelijk alsnog naar de rechter. 

Klachtenkompas

Je kunt je klacht ook plaatsen op het Klachtenkompas, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee. Voor juridische hulp bij geschillen over vermogens-of beleggingsadvies kun je mogelijk ook een claim indienen via je eventuele rechtsbijstandsverzekering. Er moet dan wel dekking zijn afgesloten hiervoor, vaak via een optionele en doorgaans duurdere module Vermogensbeheer (vaak in combinatie met Fiscaal recht).

Bindende uitspraken

Financieel dienstverleners met een AFM-vergunning zijn verplicht aangesloten bij het Kifid. Ze kunnen uitspraken van de geschillencommissie echter als niet bindend beschouwen en dus naast zich neerleggen. Nieuw is dat ze hun zogenoemde verklaring van bindendheid niet zomaar meer kunnen aanpassen nadat er is geklaagd. Dit kon tot november 2014 nog wel. Op de site van het Kifid staat een lijst welke financieel dienstverleners de uitspraken van het Kifid als ‘niet-bindend’ beschouwen.