icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Hypotheekadviseur geeft gekleurd advies

Ondanks het provisieverbod is het nog altijd opletten geblazen of een hypotheekadviseur wel echt onafhankelijk adviseert. En dat terwijl de overheid met dit verbod wil bereiken dat klanten vaker een onafhankelijk advies krijgen. Een praktijkvoorbeeld.
Barbara van der Est
Barbara van der Est

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  10 november 2016

onafhankelijk advies financieel adviseur

geldgids 7 2016Dit praktijkvoorbeeld komt uit Testlab van de Geldgids van november 2016. Testlab (pdf voor leden) neemt financiële producten kritisch onder de loep: van uitvaartdeposito's tot aandelen en vastgoedfondsen.

Praktijkvoorbeeld

Een van onze leden gaat als starter op de woningmarkt op zoek naar een hypo­theek. Hij klopt aan bij SNS, maar die wijst zijn verzoek af. Een onafhankelijk advieskantoor bij hem om de hoek kan hem wel aan een hypo­theek helpen, maar rekent €2000 voor de begeleiding. Een pittig bedrag voor iemand die single is en een simpele hypotheek van €97.920 wil afsluiten.

Op advies van zijn broer gaat hij naar de Rabobank. De Rabobankadviseur legt uit dat hij een hypotheek kan krijgen en dat het advies €750 kost. Een zeer scherpe prijs, maar dan krijg je wel een Rabobankhypotheek en dus geen onafhankelijk advies.

Hoge kosten overlijdensrisicoverzekering

De hypotheekaanvrager in ons voorbeeld was in eerste instantie blij dat hij een hypotheek kon krijgen en dat de adviseur met de inge­wikkelde materie wilde hel­pen. Later dacht hij daar anders over…

Als voorwaarde om de hypo­theek te krijgen, moest hij een overlijdensrisicoverzekering van €21.120 afsluiten. De premie voor de verzekering bij Interpolis is €1,90 per maand en de afsluitkosten waren €55. De kosten werden vooraf aangegeven, maar de hypotheekaanvrager ervoer niet de ruimte dat hij ook ergens anders deze verzekering kon afsluiten.

Toen hij er later achter kwam dat de overlijdensrisicoverzekering ook ergens anders mocht lopen, berekende zijn vader voor hem dat dat goedkoper was.

Polis opzeggen

Een overlijdensrisicoverzekering mag je binnen 30 dagen na ondertekening van de overeenkomst kosteloos opzeggen. Deze afkoelingspe­riode was voor de hypotheekaanvrager in dit voorbeeld helaas al verstreken. De polis opzeggen kan nog steeds, maar de advies- en afsluitkosten krijgt hij niet meer terug.

Toch is opzeggen zeker de moeite waard: de persoon in dit voorbeeld kan in totaal bijna €1000 besparen als hij bij Generali rechtstreeks deze verzekering afsluit. De onderhoudskosten van €25 die de Ra­bobank hem jaarlijks rekent tot eind 2046 tikken namelijk flink aan. Bovendien zijn deze onderhoudskosten overbodig, omdat de overlijdensrisicoverzekering in zijn geval nauwelijks zal wijzigen.

Bij een andere aan­bieder betaalt hij niet standaard voor onderhoudskosten, maar worden alleen aanvullende kosten in rekening gebracht als hij advies nodig heeft voor een wijziging.

Wijzen op andere aanbieders

Een adviseur moet een hypotheekaanvrager duidelijk melden dat hij zich bij andere aanbieders kan oriënteren voor een overlijdensrisicoverzekering. Zeker omdat de jaarlijkse kosten onevenredig zwaar drukken op een kleine overlijdensrisicoverzekering.

Rabobank geeft aan dat de bank niet in zijn beleid heeft vastgelegd dat adviseurs expliciet moeten wijzen op de mogelijkheid om ergens anders een aanvullen­de polis af te sluiten. In het geval van de hypotheekaanvrager in ons voorbeeld kleven daar jaarlijkse service­kosten aan die voor deze verzekering niet gebruikelijk zijn.

Hard maken

Consumenten worden soms met stunttarieven binnenge­lokt en krijgen in het gesprek aanvullende producten aange­reikt. Marcel Hooft van Huysduynen, campagneleider bij de Consumentenbond: ‘Het maakt nogal uit van wie je advies krijgt. Een bank adviseert alleen eigen producten, een onafhankelijke adviseur vergelijkt verschillende aanbie­ders. Lang niet iedere consu­ment realiseert zich dat. Daar­om zou elke financieel dienst­verlener van tevoren duidelijk moeten aangeven met welke aanbieders hij zaken doet. We gaan ons hier hard voor ma­ken als de politiek volgend jaar het provisieverbod tegen het licht houdt.’

Bekijk ook: