icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Financieel advies met serviceabonnement

Wees op je hoede als je bij het afsluiten van de hypotheek een serviceabonnement krijgt aangeboden. Het gaat om fikse bedragen, en daarmee ben je er vaak nog niet.
Barbara van der Est
Barbara van der Est

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  20 januari 2016

Artikel fiscaal adviseur inschakelen

Conclusie

De Consumentenbond vindt dat consumenten weinig opschieten met een serviceabonnement voor hypotheken. Als je de hypotheek wilt aanpassen moet je alsnog betalen. Een doorlopend abonnement bij schadeverzekeringen kán makkelijk zijn voor wie verwacht de tussenpersoon regelmatig nodig te hebben, maar dubbel betalen en niet nuttige diensten liggen op de loer.

Tips

Laat je geen onnodig abonnement aansmeren, houd liever zelf een oogje in het zeil. En laat bij het afsluiten van een serviceabonnement duidelijk op papier zetten welke diensten je kunt verwachten.

Heb je ongewild een serviceabonnement afgesloten? Zeg je overeenkomst met de tussenpersoon op en geef dit door aan de aanbieder van je hypotheek of verzekering. Andere tips:

  • Zit je volgens de tussenpersoon vast aan het abonnement? Vraag dan om een onderbouwing en bewijs dat je met het abonnement heeft ingestemd.
  • Klaag schriftelijk bij de directie van de financieel dienstverlener en geef zes weken om de klacht af te handelen.
  • Kom je er niet uit? Schakel dan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening in (Kifid.nl), waar financieel dienstverleners met een AFM-vergunning zijn aangesloten. Vanaf 1 oktober 2014 is dit gratis.

Provisieverbod

Consumenten betalen een adviseur rechtstreeks voor advies, bijvoorbeeld via een vast bedrag of uurtarief. Voorheen kreeg de tussenpersoon de beloning (provisie) van banken en verzekeraars.

Sinds januari 2013 geldt er een provisieverbod voor complexe producten (zoals hypotheken) en impactvolle producten (zoals uitvaart- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen). Sindsdien voerden steeds meer financieel dienstverleners een serviceabonnement in voor beheer en nazorg, ook voor bestaande klanten.

De abonnementskosten voor verzekeringen lopen van zo’n €5 tot €50 per maand.

Wettelijke nazorg

Ook zonder serviceabonnement heb je recht op wettelijke nazorg door de tussenpersoon, zoals informatie over belangrijke wet- en productwijzigingen. Verder zou een eenvoudige vraag niets moeten kosten. En wie zelf een beetje wegwijs is, kan veel ook prima zelf.

Verplichting en nut

Een abonnement is niet verplicht, al kan dat zo lijken. Je moet akkoord gaan met het abonnement; alleen een mededeling per e-mail of brief dat zo’n abonnement wordt ingevoerd volstaat niet. Ook moeten de diensten echt iets toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan hulp bij schade en begeleiding bij het aflopen van de rentevastperiode bij een hypotheek.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op een rijtje gezet waar je verder op moet letten bij een serviceabonnement.

Serviceabonnement hypotheken

Wie een serviceabonnement afsluit bij een hypotheek betaalt bij de grote hypotheekketens €10 tot €37 per maand. De diensten verschillen sterk per abonnement en keten, net als de abonnementskosten. Voor een hypotheek met 30 jaar looptijd, kan het abonnementsgeld dus oplopen tot wel €13.000. Je krijgt hier extra ‘nazorg’ voor terug, variërend van beheer tot een diensten- en adviespakket.

Voor huiseigenaren die niet of nauwelijks een beroep doen op de tussenpersoon, is het voordeliger hem per uur te betalen. Zeker omdat er voor het afsluiten van een nieuwe hypotheek altijd voor advies en bemiddeling betaald moet worden, ongeacht of je een serviceabonnement hebt. Een abonnement levert hooguit korting op.

Ondanks de aanzienlijke kosten, sluit één op de vijf hypotheeksluiters een serviceabonnement af, zo blijkt uit onderzoek medio 2014 van onderzoeksbureau GfK. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) constateerde eerder in 2014 dat in bijna 20% van 200 onderzochte serviceabonnementen de adviseur geen relevante diensten verleent.

Ook betaalt 20% van de klanten nog provisiekosten bovenop het serviceabonnement. En maar liefst de helft van de financieel dienstverleners blijkt onduidelijke informatie over de abonnementen te geven.

Dubbele kosten

Er zijn ook abonnementen voor producten waarvoor geen provisieverbod geldt, zoals de meeste schadeverzekeringen. Voor een tussenpersoon kan het extra aantrekkelijk zijn om daarvoor een serviceabonnement aan te bieden. Het kan namelijk zijn dat hij zowel een vergoeding van jou (het serviceabonnement) als van de verzekeraar ontvangt (provisie).

Als hij provisie ontvangt, kun je de tussenpersoon vragen om een premiekorting.

Consumentenonderzoek: afsluitredenen

Om na te gaan waarom consumenten een abonnement afsluiten, zijn augustus 2014 door de Consumentenbond 200 respondenten benaderd die een financieel product via een tussenpersoon hebben afgesloten. Hiervan hebben:

  • 64 consumenten een abonnement voor schadeverzekeringen (zoals voor reis-, auto- en zorgverzekeringen) afgesloten.
  • 44 respondenten een abonnement bij een hypotheek.
  • 92 consumenten geen serviceabonnement afgesloten.

De meest genoemde redenen om wel een abonnement af te sluiten zijn een ‘veilig gevoel’ en gemak. Een abonnement voldoet bij de meeste respondenten geheel of deels aan de verwachting vooraf.

Over het algemeen zijn de ondervraagde consumenten tevreden over de diensten in het abonnement. Kanttekening is wel dat de vragen zijn beantwoord door consumenten die een abonnement hebben afgesloten.

Verplicht abonnement

Bij circa 1 van de 4 consumenten uit het onderzoek werd het serviceabonnement als voldongen feit gepresenteerd en werd de relatie beëindigd als de klant niet akkoord zou gaan. Een kwart van de respondenten geeft aan dat niet duidelijk is gemaakt hoe het abonnement kan worden opgezegd.

Ondervraagden betalen vooral maandelijks, maar het merendeel weet opvallend genoeg niet precies wat hun abonnement kost. Ruim de helft van de respondenten met een verzekeringsabonnement betalen een lagere premie, met name omdat de tussenpersoon afziet van provisie. Bijna een derde zegt echter geen lagere premie te betalen, het overige deel weet dit niet.

Verhuiscoach

Nieuw huis? Wij helpen je stap voor stap op weg. Van de ultieme verhuischecklist tot de beste verhuisdoos. Meld je aan voor de online Verhuiscoach en ontvang per mail alle informatie voor je nieuwe huis.

Inschrijven

Kader Verhuiscoach