icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Tarieven serviceabonnement veelal geschat

Nieuws | Tarieven van serviceabonnementen worden hoofdzakelijk geschat. Slechts een kwart van de ondervraagde adviseurs maakte een exacte kostprijsberekening.
Barbara van der Est
Barbara van der Est

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  28 november 2014

advies adviseur 175 x 135

Dat blijkt uit een enquête van adviesbureau Oostdam & Partners onder 149 financieel dienstverleners. Tweederde van hen biedt een of meer abonnementen aan, terwijl slechts 4% van de particuliere klanten een abonnement heeft afgesloten. Serviceabonnementen spekken 10% van de omzet van financieel adviseurs. De abonnementen worden vooral ingezet bij producten waarvoor sinds 2013 het provisieverbod geldt, met name voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Bij schadeverzekeringen, waarvoor het verbod niet geldt, is in nog geen eenderde van de gevallen een abonnement het verdienmodel. Van de kantoren ontvangt 7% voor schadeverzekeringen provisie-inkomsten naast abonnementsinkomsten.

Als meeste genoemde reden voor invoering van abonnementen wordt gegeven het streven naar een structurele relatie met de klant. Slechts een kwart noemt het provisieverbod als belangrijkste reden voor invoering van het abonnementenmodel. De klantcommunicatie over de serviceabonnementen scoort volgens het adviesbureau een onvoldoende. De informatie is matig voorhanden, vaak niet klantgericht en soms foutief.   

Betalen voor veilig gevoel

De Consumentenbond hield deze zomer een enquête onder 200 mensen met een verzekering of hypotheek via een tussenpersoon. Hieruit blijkt dat consumenten serviceabonnementen vooral afsluiten vanwege het gemak en een veilig gevoel. Het merendeel van de respondenten weet opvallend genoeg niet precies wat hun abonnement kost en volgens een kwart is niet duidelijk gemaakt door de adviseur hoe het abonnement kan worden opgezegd. Bij nog eens een kwart werd het serviceabonnement door de intermediair als voldongen feit gepresenteerd en de relatie beëindigd als de klant niet akkoord zou gaan. Iets minder dan de helft van de 200 respondenten heeft géén abonnement, voornamelijk omdat de tussenpersoon al provisie ontvangt van de aanbieder. De Consumentenbond vindt dat consumenten vooral voor hypotheken weinig opschieten met een serviceabonnement; bij een hypotheekaanpassing en nieuw advies moet je opnieuw de beurs trekken.

Lees meer over serviceabonnementen.