icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Garantie op fotocamera buiten garantietermijn

Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant kun je nog recht hebben op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht op een deugdelijk product. Wel moet je kunnen aantonen dat het product buiten jouw schuld kapot is gegaan.

Check je recht op garantie!

Is jouw aankoop onlangs stuk gegaan en ben je benieuwd of je nog recht hebt op garantie? In een paar eenvoudige stappen weet je snel wat je garantierecht is én hoe je dat kunt halen! 

Naar de Garantiechecker

Kenjerechten-3

1. Ken je rechten

Ken je rechten-1200x800Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant kun je recht hebben op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht (je garantie) op een goed product.

Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting. En die is afhankelijk van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Zo mag je verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een pen.

Gaat een product bij normaal gebruik eerder stuk dan verwacht of is er iets mis met het product, dan moet de verkoper het product gratis repareren of vervangen. Je moet dan wel kunnen aantonen dat er iets mis is met het product en waarom je dat niet hoefde te verwachten.

schuld-verkoperLukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ontbinden en je geld terugvragen. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet vervolgens een deel van het aankoopbedrag teruggeven.

Heb je een probleem met een product of een bedrijf? Bekijk dan de volgende stappen voor een oplossing.

2. Verzamel informatie

Verzamel bewijs-1200x800Indien je nog recht hebt op garantie, zoek dan het aankoopbewijs op. Kassabon kwijt? Dat hoeft geen probleem te zijn zolang je kunt bewijzen dat je het product bij de desbetreffende verkoper hebt gekocht. Dit kan bijvoorbeeld met een afschrift van een pinbetaling of een overschrijving via iDeal.

3. Klagen bij de verkoper

Klacht indienen-1200x800Er zijn verschillende manieren waarop je je klacht kunt melden bij de verkoper.

  • Je kunt een klacht plaatsen op klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.
  • Ben je actief op Facebook of Twitter en heeft de verkoper daar ook een account? Dan kan het helpen om je klacht te plaatsen op social media. Sommige bedrijven reageren erg snel en handelen je klacht vaak af in een privébericht (dus niet zichtbaar voor anderen).
    Let op: Plaats nooit privacygevoelige gegevens openbaar op social media.

Gebruik onze voorbeeldbrieven

Schrijf de verkoper een brief of e-mail met daarin je klacht en geef de verkoper dan een redelijke termijn waarbinnen het apparaat gerepareerd of vervangen moet zijn, 3 weken is vaak redelijk. Hiervoor kun je onderstaande voorbeeldbrief gebruiken.

Verzoek tot reparatie of vervanging van een slecht product

Laatste kans tot reparatie of vervanging slecht product

Heeft de verkoper geen oplossing geboden? Geef een laatste kans voor reparatie of vervanging.

Download voorbeeldbrief

Koop ongedaan maken bij slecht product

Wil of kan de verkoper het product niet herstellen of vervangen, dan kun je de overeenkomst ontbinden en je geld terugvragen.

Download voorbeeldbrief

4. Kom je er met de verkoper niet uit?

Als je er niet uit komt-1200x800Heeft het bovenstaande allemaal niet geholpen? Dan is het tijd voor andere stappen.

Neem contact op met de Consumentenbond

Onze juridische advieslijn voor leden is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 18:00 op 070 - 445 45 45. Je kunt ons ook een bericht sturen via het contactformulier.

Bemiddeling via de Consumentenbond

Wil je gebruikmaken van onze bemiddeling? Onze vragenlijst helpt je te beoordelen of jouw probleem hiervoor in aanmerking komt. Is dat niet het geval, dan verwijzen wij je waar mogelijk naar instanties waar je wel terecht kunt.

Collectieve acties van de Consumentenbond

Kijk of je kunt aansluiten bij onze collectieve acties.

Geschillencommissie

Is de verkoper aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies? Dan kun je daar je klacht voorleggen. 

Rechtsbijstandverzekering

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op en kijk of zij iets voor je kunnen betekenen. Let op: niet alle zaken worden in behandeling genomen. Ook hebben sommige rechtsbijstandsverzekeringen een wachttijd. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in de eerste 3 maanden van je verzekering geen zaken kunt indienen.

Naar de rechter

Weeg af of je naar de rechter gaat. Denk daarbij goed na of de (eventuele) kosten van een rechtszaak opwegen tegen het doel dat je ermee wilt bereiken.