icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Reparatie friteuse duurt lang

Een reparatie moet binnen een redelijke termijn plaatsvinden. Geef de verkoper een termijn van bijvoorbeeld 3 weken waarbinnen je product gerepareerd moet zijn.

1. Ken je rechten

In de wet staat dat reparatie binnen een redelijke termijn moet plaatsvinden en met zo min mogelijk overlast. Daarnaast kun je bij langere reparatie leenapparatuur vragen zodat de overlast minder is.

Heb je een probleem met een product of een bedrijf? Volg de volgende stappen voor een oplossing.

2. Verzamel informatie

Indien je nog recht hebt op garantie, zoek dan het aankoopbewijs op. Kassabon kwijt? Dat hoeft geen probleem te zijn zolang je kunt bewijzen dat je het product in de desbetreffende verkoper hebt gekocht. Dit kan bijvoorbeeld met een afschrift van een pinbetaling of een overschrijving via iDeal.

3. Klagen bij de verkoper

Er zijn verschillende manieren waarop je je klacht kunt melden bij de verkoper.

  • Je kunt een klacht plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.
  • Ben je actief op Facebook of Twitter en heeft de verkoper daar ook een account? Dan kan het helpen om je klacht te plaatsen op social media. Sommige bedrijven reageren erg snel en handelen je klacht vaak in een priv√©bericht (dus niet zichtbaar voor anderen) af.
    Let op: Plaats nooit privacygevoelige gegevens openbaar op social media.
  • Schrijf de verkoper een brief of e-mail met daarin je klacht en geef de verkoper dan een redelijke termijn waarbinnen het apparaat gerepareerd moet zijn, 3 weken is vaak redelijk. Hiervoor kun je onderstaande voorbeeldbrief gebruiken.

Verzoek tot reparatie of vervanging van een slecht product

4. Kom je er met de verkoper niet uit?

Heeft het bovenstaande allemaal niet geholpen? Dan is het tijd voor andere stappen.

Neem contact op met de Consumentenbond
Onze juridische advieslijn voor leden is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 18:00 op 070 - 445 45 45. Je kunt ons ook een bericht sturen via het contactformulier.

Bemiddeling via de Consumentenbond
Wil je gebruikmaken van onze bemiddeling? Onze vragenlijst helpt je te beoordelen of jouw probleem hiervoor in aanmerking komt. Is dat niet het geval, dan verwijzen wij je waar mogelijk naar instanties waar je wel terecht kunt.

Collectieve acties van de Consumentenbond
Kijk of je kunt aansluiten bij onze collectieve acties.

Geschillencommissie 
Is de verkoper aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies? Dan kun je daar je klacht voorleggen. 

Rechtsbijstandverzekering
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op en kijk of zij iets voor je kunnen betekenen. Let op: niet alle zaken worden in behandeling genomen. Ook hebben sommige rechtsbijstandsverzekeringen een wachttijd. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in de eerste 3 maanden van je verzekering geen zaken kunt indienen.

Naar de rechter
Weeg af of je naar de rechter gaat. Denk daarbij goed na of de (eventuele) kosten van een rechtszaak opwegen tegen het doel dat je ermee wilt bereiken.

Lees ook:

Nieuwste artikelen

Test friteuses