icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Geld terug bij vertraging (6 februari 2015)

Reinout van der Heijden, hoofdredacteur Geldgids @ReinoutvanderH

Afgelopen week kreeg ik te maken met een treinfile. Een storing zorgde ervoor dat het treinverkeer vastliep en er ook niet meer doorgereden kon worden. Mijn trein werd dus gehinderd door de trein voor hem en ging stapvoets rijden. Net als in de auto. 


Het voordeel van de trein is dat je bij vertraging geld kan terugvragen. De trein moet dan minstens 30 minuten te laat aankomen. Bij 60 minuten of langer vertraging levert de claim twee keer zoveel op.

De NS heeft wel een paar slimmigheidjes bedacht om hier onder uit te komen. U krijgt niets betaald als uw claim minder dan €2,20 bedraagt. Treinforensen die maximaal 20 kilometer (in de definitie van de NS, wel te verstaan) naar hun werk reizen, krijgen dus alleen iets vergoed als de trein een uur of langer vertraagd is.

De tweede truc is dat u geen geld terugkrijgt als de langere reistijd vooraf is aangekondigd. Dat verklaart waarom de NS de dienstregeling bij de geringste verstoring al aanpast.

Sinds kort heeft de NS ook iets uitgedokterd  om de uitkering te verlagen. Houders van een jaartrajectkaart kregen altijd 1/ 500ste deel van hun jaarpremie vergoed bij een vertraging tot 60 minuten en 1/250ste deel bij 60 minuten of langer oponthoud. Bij de nieuwe abonnementen (Traject Vrij, NS Business card) is het nu een halve ritprijs (tot 60 minuten) tot een hele ritprijs (vanaf 60 minuten). Volgens mijn berekeningen levert de nieuwe vergoeding de NS ongeveer 15 procent voordeel op. Ten nadelen van de klant, uiteraard.

Het is voor mij geen reden om de trein te mijden. Zelfs inclusief treinfiles wint het openbaar vervoer het nog altijd van individueel reizen. Ik hou er wel een vervelend gevoel aan over. Als er nu vertraging is, let ik beter op of ik geld kan claimen. Dan krijg je ervan als je de rechten van consumenten beperkt.