! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Geld terug voor vlucht

Sinds medio maart hielden vliegmaatschappijen de hand op de knip. Reizigers kregen bij een geannuleerde vlucht vanwege corona daarom automatisch een voucher. Dat is nu verleden tijd, zo stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Passagiers mogen nu zelf een keuze maken. 

Gepubliceerd op:10 november 2020


Keuzes

Annuleert een maatschappij na 1 oktober een vlucht, dan krijgen passagiers in ieder geval de keuze tussen omboeken of volledige terugbetaling binnen 7 dagen. Voor vluchten die geannuleerd zijn voor oktober 2020, geldt een maximumtermijn van 60 dagen.

Klagen

Krijg je je geld niet op tijd terug? Doe dan een melding bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) . Die belooft namelijk de ontwikkelingen te volgen en te handhaven, bijvoorbeeld door boetes op te leggen. Daarnaast kun je je klacht plaatsen op ons platform Klachtenkompas.nl. Betaalde je met een creditcard direct aan de luchtvaartmaatschappij? Dan kun je die betaling vaak terugdraaien.

Vliegmaatschappijen mogen blijven verleiden met vouchers, al moeten reizigers daar voor ontvangst wel nadrukkelijk mee instemmen. In de nieuwe Geldgids van december 2020 lees je wat luchtvaartvouchers riskant en onaantrekkelijk maakt. Geldgids 7/2020 verschijnt donderdag 3 december.