icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Slecht weer in Valkenburg

De reis van Inge Bos gaat niet door vanwege een overstroming in Valkenburg. Belvilla vergoedt geen schade vanwege slechte weeromstandigheden. Onzin, vindt de Consumentenbond. Dit was een noodsituatie. Bos krijgt uiteindelijk toch haar geld terug.

Gepubliceerd op: 10 januari 2022

Afwijzing annuleringsverzekeraar

Inge Bos boekt begin 2021 met nog 5 anderen een weekje Valkenburg via Belvilla. Bij de boeking sluiten ze een allrisk annuleringsverzekering af. De reis vindt plaats van 16 tot en met 23 juli en kost ruim €1700.

Valkenburg wordt op 14 en 15 juli getroffen door hevige wateroverlast en overstromingen. Daarna geldt een noodverordening voor de stad en het buitengebied om toeristen te weren. Bos neemt contact op met Belvilla voor een oplossing. Omdat alles verder vol zit die week moet de reis worden geannuleerd.

Het geld van de in het water gevallen reis wil Belvilla echter niet teruggeven, op €75 schoonmaakkosten na. Volgens de aanbieder zijn deze ‘slechte weersomstandigheden’ geen geldige annuleringsreden. De accommodatie was bovendien open. Bos wendt zich tot de Consumentenbond. Een overstroming is geen ‘slecht weer’, maar een noodsituatie. Pas als wij hierover maandenlang aan de bel trekken bij zowel Belvilla als verzekeraar Axa, krijgt Bos alsnog de hele reissom terug.

Oproep: Heb je een soortgelijke afwijzing gehad van de annuleringsverzekeraar vanwege ‘weersomstandigheden’, terwijl het ging om een noodsituatie? Meld je ervaring via geldgids@consumentenbond.nl.

Vaker dekking bij negatief reisadvies

Reizen naar gebieden met code oranje (alleen noodzakelijke reizen) en code rood (niet reizen) worden afgeraden. Veel verzekeraars bieden inmiddels wel een beperkte dekking naar gebieden met code oranje of rood. Coronagerelateerde schades zijn dan vaak niet gedekt. Eerder dekte bijna een derde van de reisverzekeraars deze reizen helemaal niet.

Enkele reisverzekeraars dekken bij code oranje wél coronagerelateerde kosten en soms ook extra reis-en verblijfskosten. Dit zijn ASR, Aegon Allrisk, Allianz, Allianz Global Assistance, ANWB, AON Direct, Ditzo, De Europeesche, Unigarant en ZLM.

Bij reizen naar een bestemming met code rood is de dekking bij de meeste reisverzekeraars beperkt. Centraal Beheer, FBTO, Interpolis en De Goudse dekken deze reizen helemaal niet. Kosten voor de terugreis bij een gewijzigd reisadvies zijn zelden gedekt