icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

5 misleidende marketingtrucs in de supermarkt

Veel producten in de supermarkt zien er een stuk gezonder uit dan ze in werkelijkheid zijn. Fabrikanten toveren met claims en goochelen met ingrediënten. Laat je niet misleiden en herken deze 5 veelgebruikte marketingtrucs.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:18 december 2019

marketingtrucs

Mooie claims 

Fabrikanten gebruiken claims als ‘suikerarm’ en ‘rijk aan vezels’ om producten in een goed daglicht te zetten. Het gebruik van deze claims is in de Europese wetgeving vastgelegd. Een fabrikant mag ze dus alleen op de verpakking zetten als ze kloppen. Maar zo’n claim betekent niet per se dat een product gezond is. Soms zetten ze je zelfs op het verkeerde been. 

Veelgebruikte claims zijn:

Infograpic voedsel claims

Klik op de afbeelding voor een vergroting

5 marketingtrucs 

Fabrikanten kunnen deze claims gebruiken om je af te leiden van de minder gezonde kanten van een product. Dat doen ze op verschillene manieren. Bijvoorbeeld door te benadrukken: 

  • welke ongezonde ingrediënten er van nature niet inzitten.
  • welke ongezonde ingrediënten niet zijn toegevoegd.
  • welke gezonde voedingsstoffen er van nature inzitten.
  • welke gezonde ingrediënten juist wel zijn toegevoegd. 

Ook laten producenten een product soms gezonder lijken door alleen de voedingswaarde na bereiding van het product te vermelden. Dus na de toevoeging van bijvoorbeeld water of groente.

Lees ook:

Gezondgids nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste gezondheidsnieuwtjes en voedingstests. Houd je gezondheid op peil met praktische tips.

Ja, ik schrijf me in

gezondgids-nieuwsbrief-bbq

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant