icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

A-merken in supermarkt fors in prijs gestegen

Nieuws|Vooral A-merken zijn het afgelopen jaar een stuk duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse supermarktprijspeiling van de Consumentenbond. Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is daardoor nog groter geworden.

Babs van der Staak

Babs van der Staak , Woordvoerder Gepubliceerd op:27 augustus 2019

Supermarkt_kassa

Consumenten die huismerken kopen in plaats van A-merken kunnen ruim 40% besparen op hun dagelijkse boodschappen. Een kar met 90 dagelijkse boodschappen van een A-merk kost gemiddeld €177. Consumenten die hun kar vullen met soortgelijke huismerkproducten, betalen €105.

Extreme prijsstijgingen

Een aantal A-merkproducten blijkt afgelopen jaar extreem in prijs gestegen. Veel meer dan de btw-verhoging van 6% naar 9% per 1 januari 2019. Gemiddelde prijsstijgingen van 20% of meer zijn geen uitzondering. Zo werden de Komo huisvuilzakken gemiddeld 29% duurder, de Unox stevige erwtensoep uit blik 30% en de Blue Band voor koken, bakken en braden zelfs 48%.

Naast de btw-verhoging geven supermarkten en fabrikanten uiteenlopende redenen voor de verhoogde prijzen: duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteit en hogere transportkosten. Opmerkelijk is dat er nauwelijks huismerkproducten werden gevonden die sterk in prijs waren gestegen. Huismerken zijn wel minder vaak in de aanbieding dan A-merken.

15 supermarktketens

De Consumentenbond onderzocht de prijzen van 15 supermarktketens, met een marktaandeel van totaal 96%. Picnic en sommige Jumbo- en Hoogvlietwinkels (pdf) hebben de laagste prijzen voor A-merken, zij zijn gemiddeld 5% goedkoper. Aldi en Lidl zijn het goedkoopst voor huismerken, consumenten betalen daar gemiddeld 15% minder.

Het hele onderzoek staat in de Consumentengids van september.

Lees ook:

Nieuw & interessant