! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Feiten en fabels over vet

Vet is lekker maar bevat ook veel calorieën. Vet staat daarom bekend als dikmaker. Toch is niet al het vet ongezond. Sterker nog: het eten van onverzadigde vetten verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Hoog tijd om feiten en fabels op een rij te zetten.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:3 juni 2021

avocado

Verzadigd vet bevat meer kilocalorieën dan onverzadigd vet

Fabel

Zowel verzadigd vet als onverzadigd vet bevat per gram 9 kcal. Ter vergelijking: koolhydraten en eiwitten leveren 4 kcal per gram en alcohol 7 kcal.

Vet bevat meer calorieën dan suiker 

Feit

Vet bevat per gram 9 kcal. Suiker bevat per gram 4 kcal. 1 gram vet levert dus meer dan 2x zoveel energie dan 1 gram suiker.

Avocado is 2 keer zo vet als roomijs

Feit

Een avocado bestaat voor bijna een vijfde uit vet. In roomijs zit circa 10% vet. Toch is avocado een gezondere keuze. De vetten in avocado zijn bijna allemaal onverzadigd. Dit is het goede soort vet. Daarnaast bevat een avocado ook vitamines en vezels

Vet eten maakt je dik

Fabel

Hoewel vet veel calorieën bevat, heb je het in een gezond voedingspatroon nodig. Je komt pas aan in lichaamsgewicht als je te veel vet eet en daardoor meer energie binnenkrijgt dan je verbrandt. Dit geldt ook voor voeding in het algemeen. 

Vrouwen mogen een hoger vetpercentage hebben dan mannen

Feit

Vrouwen hebben van nature een hoger vetpercentage dan mannen. Bij volwassen vrouwen ligt een gezond vetpercentage tussen de 22-35%, afhankelijk van de leeftijd. Bij volwassen mannen ligt een gezond vetpercentage tussen 10-26%, afhankelijk van de leeftijd. 

Je lichaam kan suikers omzetten in vet

Feit

Als je lichaam suikers niet direct verbrandt, slaat je lichaam suikers op. Je lichaam zet deze suikers dan eerst om in vet.

Vet eten verzadigt meer dan koolhydraatrijk eten 

Feit

Vet blijft langer in de maag en geeft daarom langer een verzadigd gevoel.

Macadamianoten bestaan voor 3/4 uit vet

Feit

Noten bevatten veel vet. Zo bestaan amandelen voor meer dan de helft uit vet. Macadaminoten bevatten maar liefst 75% vet. Gelukkig bevatten noten vooral veel gezonde onverzadigde vetzuren. 

Je BMI is hetzelfde als je vetpercentage

Fabel

De Body Mass Index (BMI) is een maat voor je gewicht in verhouding tot je lichaamslengte. Het geeft aan of je een gezond gewicht hebt. De BMI zegt niks over je vetpercentage. Je vetpercentage kan je op verschillende manieren meten. Bijvoorbeeld door een huidplooimeting. Sommige weegschalen geven ook een indicatie van het vetpercentage.

Plantaardige vetten zijn altijd gezond

Fabel

De meeste plantaardige vetten zijn grotendeels onverzadigd, zoals olijfolie of zonnebloemolie. Deze oliën zijn vloeibaar op kamertemperatuur. Er zijn uitzonderingen. Kokosvet en cacaovet bestaat grotendeels uit het slechte verzadigd vet. 

Een speklapje is bijna 15 keer zo vet als kipfilet

Feit

Kipfilet bevat onbereid zo’n 1,5 tot 2% vet. Een onbereid speklapje bestaat bijna 1/3 uit vet. Ook is een groot deel van vet uit een speklap verzadigd vet.

Kokosolie en kokosvet zijn goed voor de lijn

Fabel

In kokosvet zitten zogenoemde middellange vetzuurketens (MCT's). Volgens sommige verhalen verbrandt het lichaam deze MCT's direct, waardoor je minder snel dik wordt. Maar dat betekent ook dat het lichaam andere voedingsstoffen niet kan verbranden. Die worden vervolgens wel als vet opgeslagen.

Niet verzadigd vet, maar koolhydraten zijn het probleem

Fabel

Uit sommige onderzoeken blijkt dat geraffineerde koolhydraten slechter zijn voor hart en bloedvaten dan verzadigd vet.  Maar dat betekent niet dat verzadigd vet gezond is. Bovendien zijn koolhydraten heel andere voedingsstoffen die je niet met verzadigd vet kunt vergelijken. En producten met veel geraffineerde koolhydraten zoals suiker en bloem worden sowieso al afgeraden.

In onderzoeken die verzadigd vet met onverzadigd vet vergelijken, is onverzadigd vet steevast de winnaar. Daarom is het advies om verzadigd vet te vervangen door onverzadigd vet.

Lees ook:

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • zwart-softijs
    11 jun.

    Hoe gezond is houtskool in je eten?

    Van zwart ijs tot zwarte drankjes. Zwarte voeding is wereldwijd een hype. De zwarte kleur komt van houtskool. Maar is houtskool in voeding wel gezond?
  • Voedsel bewaren in coronacrisis
    11 jun.

    Verstandig omgaan met eten

    Door verstandig met eten om te gaan blijf je gezond en duurzaam. Wij geven je tips.
  • Supermarkt voeding label lezen
    25 mei.

    Puur natuur of pure marketing?

    Op allerlei bewerkte voedingsmiddelen staan kreten als ‘puur’ en ‘natuurlijk’. Maar pakjes en zakjes zijn eigenlijk niet zo natuurlijk. Wat betekenen zulke claims dan?
  • Artikel keurmerken voedsel
    21 mei.

    Duurzaamheidskeurmerken

    Doe je graag duurzaam boodschappen? Wij geven je een overzicht van 10 topkeurmerken. Handig om mee te nemen naar de supermarkt.