icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Feiten en fabels over vet

Vet is lekker, maar bevat ook veel calorieën. Vet staat daarom bekend als dikmaker. Toch is niet al het vet ongezond. Sterker nog: het eten van onverzadigde vetten verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Hoog tijd om feiten en fabels op een rij te zetten.
Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 11 juni 2021

avocado

Verzadigd vet bevat meer kilocalorieën dan onverzadigd vet

Fabel

Zowel verzadigd vet als onverzadigd vet bevat per gram 9 kcal. Ter vergelijking: koolhydraten en eiwitten leveren 4 kcal per gram en alcohol 7 kcal.

Vet bevat meer calorieën dan suiker 

Feit

Vet bevat per gram 9 kcal. Suiker bevat per gram 4 kcal. 1 gram vet levert dus meer dan 2x zoveel energie dan 1 gram suiker.

Avocado is 2 keer zo vet als roomijs

Feit

Een avocado bestaat voor bijna een vijfde uit vet. In roomijs zit circa 10% vet. Toch is avocado een gezondere keuze. De vetten in avocado zijn bijna allemaal onverzadigd. Dit is het goede soort vet. Daarnaast bevat een avocado ook vitamines en vezels

Vet eten maakt je dik

Feit en fabel

Dat ligt eraan hoeveel je ervan eet. Hoewel vet veel calorieën bevat, heb je het in een gezond voedingspatroon nodig. Je komt pas aan in lichaamsgewicht als je te veel vet eet en daardoor meer energie binnenkrijgt dan je verbrandt. Dit geldt ook voor voeding in het algemeen. 

Vrouwen mogen een hoger vetpercentage hebben dan mannen

Feit

Vrouwen hebben van nature een hoger vetpercentage dan mannen. Bij volwassen vrouwen ligt een gezond vetpercentage tussen de 22-35%, afhankelijk van de leeftijd. Bij volwassen mannen ligt een gezond vetpercentage tussen 10-26%, afhankelijk van de leeftijd. 

Je lichaam kan suikers omzetten in vet

Feit

Als je lichaam suikers niet direct verbrandt, slaat het ze op. Je lichaam zet deze suikers dan eerst om in vet.

Vet eten verzadigt meer dan koolhydraatrijk eten 

Feit

Vet blijft langer in de maag en geeft daarom langer een verzadigd gevoel.

Macadamianoten bestaan voor 3/4 uit vet

Feit

Noten bevatten veel vet. Zo bestaan amandelen voor meer dan de helft uit vet. Macadaminoten bevatten maar liefst 75% vet. Gelukkig bevatten noten vooral veel gezonde onverzadigde vetzuren. 

Je BMI is hetzelfde als je vetpercentage

Fabel

De Body Mass Index (BMI) is een maat voor je gewicht in verhouding tot je lichaamslengte. Het geeft aan of je een gezond gewicht hebt. De BMI zegt niks over je vetpercentage. Je vetpercentage kan je op verschillende manieren meten. Bijvoorbeeld door een huidplooimeting of met sommige weegschalen.

Plantaardige vetten zijn altijd gezond

Fabel

De meeste plantaardige vetten zijn grotendeels onverzadigd, zoals olijfolie of zonnebloemolie. Er zijn uitzonderingen. Kokosvet, palmolie en cacaovet bevatten juist veel verzadigd vet.

Een speklapje is bijna 15 keer zo vet als kipfilet

Feit

Kipfilet bevat onbereid zo’n 1,5 tot 2% vet. Een onbereid speklapje bestaat bijna 1/3 uit vet. Ook is een groot deel van vet uit een speklap verzadigd vet.

Kokosolie en kokosvet zijn goed voor de lijn

Fabel

In kokosvet zitten zogenoemde middellange vetzuurketens (MCT's). Volgens sommige verhalen verbrandt het lichaam deze MCT's direct, waardoor je minder snel dik wordt. Maar dat betekent ook dat het lichaam andere voedingsstoffen niet kan verbranden. Die worden vervolgens wel als vet opgeslagen.

Niet verzadigd vet, maar koolhydraten zijn het probleem

Fabel

Uit sommige onderzoeken blijkt dat geraffineerde koolhydraten slechter zijn voor hart en bloedvaten dan verzadigd vet.  Maar dat betekent niet dat verzadigd vet gezond is.

Bovendien zijn koolhydraten heel andere voedingsstoffen die je niet met verzadigd vet kunt vergelijken. En producten met veel geraffineerde koolhydraten, zoals suiker en bloem, worden sowieso al afgeraden.

In onderzoeken die verzadigd vet met onverzadigd vet vergelijken, is onverzadigd vet steevast de winnaar. Daarom is het advies om verzadigd vet te vervangen door onverzadigd vet.

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Populaire artikelen

  • groente-snijden-keuken

    8 vragen over antioxidanten

    Antioxidanten zijn gezond. Ze beschermen je lichaam en onze voeding. Wat doen ze precies en waar zitten ze in?
  • Openingsbeelden-Healthwashing

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • diverse-eiwitten

    Extra eiwit, extra gezond?

    Eiwitrijk eten lijkt een trend te zijn. Zo heb je eiwitrijke koekjes, mueslirepen en ontbijtgranen. Maar waar is eiwit eigenlijk goed voor? En heb je al die extra eiwitten wel nodig?    
  • E-nummers Snoepgoed

    Verborgen E-nummers

    E-nummers herkennen op verpakkingen van voedingsmiddelen is niet altijd even makkelijk. Fabrikanten proberen ze zo veel mogelijk van het etiket te poetsen.