! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

6 feiten en fabels over voeding

Is rood vlees ongezond? Word je dik van alcohol? Over voeding doen allerlei verhalen de ronde. Veel is niet of nauwelijks onderzocht, maar veel ook wel. We scheiden de feiten van de fabels. Een selectie uit ons boek over voedingsmythes.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:12 december 2019

feiten-en-fabels-eten-tafel

Groene smoothies zijn gezond

Fabel

Een groene smoothie is een mengel van groene groente, fruit, water en kruiden. Er wordt gezegd dat groene smoothies gezond zijn door het hoge vitaminegehalte. Ook bevatten groene smoothies chlorofyl, een stof dat in bladgroen zit. Onderzoek laat nog geen bewijs zien van de sterke gezondheidseffecten van groene smoothies. In Nederland krijgen wij al voldoende vitamines en mineralen binnen via de normale voeding. Dat chlorofyl een positief effect heeft op de gezondheid is tot nu toe niet bewezen.  

Visvetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten

Feit

Omega 3-vetten verlagen het risico op hart- en vaatziekten. Deze vetten vind je vooral terug in vis en in schaal- en schelpdieren. Eet daarom minimaal 1 keer per week een portie vette vis. Zoals zalm of makreel.

Aspartaam is schadelijk voor de gezondheid

Fabel

Producten met de zoetstof aspartaam (E951) kun je veilig eten en drinken. Zelfs als je veel producten met aspartaam gebruikt, krijg je er bij een normaal eetpatroon niet te veel van binnen. Wel zit aspartaam vaak in bewerkte producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. Deze producten kun je beter niet te veel eten. Wie aan de zeldzame erfelijke stofwisselingsziekte fenylketonurie lijdt moet aspartaam wel vermijden.

Van alcohol word je dik

Fabel

Sommige studies vinden verband tussen alcoholgebruik en gewicht. Andere studies juist weer niet. Feit is wel dat in alcoholische dranken veel calorieën zitten. Hierdoor krijg je gemakkelijk meer energie binnen dan je nodig hebt. De alcohol die je lichaam niet gelijk verbrandt, kan je lichaam omzetten in vet. Er is niet bewezen dat dranken met alcohol dikmakender zijn dan andere calorierijke voedingsmiddelen. Toch kun je dat biertje of glas wijn voor je gezondheid beter laten staan. Alcoholgebruik vergroot namelijk het risico op verschillende vormen van kanker. En dat is wel bewezen.

Feiten en fabels over voeding en gezondheid

eiwitten

Veel rood vlees eten is ongezond

Feit

Rood vlees is het vlees van zoogdieren, zoals rund en varken. Volgens de Gezondheidsraad is er een aannemelijk verband tussen de consumptie van rood vlees en het risico op een beroerte, diabetes, darmkanker en longkanker. Dit verband is nog sterker voor bewerkt rood vlees zoals ham en worst. Eet daarom niet te veel bewerkt rood vlees.

Het maakt niet uit hoeveel eieren je per week eet

Fabel

Door het hoge cholesterolgehalte hadden eieren lange tijd een slechte reputatie. Maar er zitten ook veel gezonde stoffen zoals vitamines in. Af en toe een eitje eten is daarom best gezond. Toch is het advies om niet meer dan 2-3 eieren per week te eten. Voor vegetariërs is dit 3-4 eieren per week. Dit komt doordat eieren naast cholesterol ook verzadigd vet bevatten. Van beiden kun je beter niet te veel van binnen krijgen. Als je verder gezond eet, kan af en toe een extra eitje geen kwaad.

Boek: '101 Mythes over voeding'

Rode wijn is gezond en van chocolade eten word je gelukkig. Er wordt veel beweerd over voeding, maar wat is er nu echt bewezen? Wij zochten uit of deze en andere voedingsmythes onzin zijn of waar. 

Bestel het boek '101 Mythes over voeding' in onze webshop. Ook verkrijgbaar als e-book (pdf).

101-mythes-over-voeding

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • Supermarkt voeding label lezen
    25 mei.

    Puur natuur of pure marketing?

    Op allerlei bewerkte voedingsmiddelen staan kreten als ‘puur’ en ‘natuurlijk’. Maar pakjes en zakjes zijn eigenlijk niet zo natuurlijk. Wat betekenen zulke claims dan?
  • Artikel keurmerken voedsel
    21 mei.

    Duurzaamheidskeurmerken

    Doe je graag duurzaam boodschappen? Wij geven je een overzicht van 10 topkeurmerken. Handig om mee te nemen naar de supermarkt.
  • etiket-lezen
    21 mei.

    Eco-Score op voeding

    Eco-Score is een in Frankrijk ontwikkeld duurzaamheidslogo. Dit voedselkeuzelogo laat de totale milieuscore van een product zien.
  • Maaltijdbox
    12 apr.

    Maaltijdboxen vergeleken

    Maaltijdboxen zijn populair. Welke aanbieders zijn er? Wat valt er te kiezen en wat vindt ons panel?