icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Minder suiker en verzadigd vet in BlueBand hazelnootpasta's

Test|Veel mensen denken aan Nutella als je hazelnootpasta zegt. Maar ook BlueBand heeft zijn smeerbare assortiment uitgebreid met 2 hazelnootpasta’s: een variant met 80% minder suiker en een variant met koolzaad- en zonnebloemolie. De laatst genoemde bevat minder verzadigd vet dan andere hazelnootpasta’s. Wij lieten 25 mensen brood met de 2 BlueBand hazelnootpasta’s en Nutella blind proeven. 

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:9 augustus 2017

hazelnootpasta-broodje

Nutella smaakt het best

De gezondere varianten bleken qua smaak niet te kunnen tippen aan de Nutella. Deze werd zowel het zoetst als het romigst bevonden. Meer dan de helft van de proevers vond de vertrouwde Nutella-smaak het lekkerst.

De minder-suiker-variant van BlueBand bleek vooral naar pure chocolade te smaken. Waar de één dat juist waardeerde vond de ander de bittere cacaosmaak juist een afknapper. De versie met koolzaad- en zonnebloemolie bleek een middenmoter te zijn. Hij was bij bijna niemand favoriet, maar werd wel als romig en lekker beschreven.

BlueBand's nieuwe hazelnootpasta's zijn gezonder

Nutella en BlueBand met koolzaad- en zonnebloemolie bevatten beiden ongeveer 2 klontjes suiker per boterham. De 80%-minder-suiker-variant bevat nog geen vijfde deel van een suikerklontje per boterham en is daarmee ideaal voor iedereen die minder suiker of minder calorieën wil eten. BlueBand-hazelnootpasta met koolzaad- en zonnebloemolie bevat 50% minder verzadigde vetten in vergelijking met de andere hazelnootpasta’s.

De nieuwe smeersels smaken niet beter, maar scoren wel punten op een gezondere samenstelling. Het blijft de vraag waarom er geen variant is met minder suiker én minder verzadigd vet (al bevat ‘BlueBand 80% minder suiker’ wel minder verzadigd vet dan Nutella).

Ingrediënten

Vet

Nutella bevat het meeste verzadigd vet. Het vet is afkomstig van palmolie. De BlueBand variant met minder verzadigd vet bevat vooral zonnebloemolie en koolzaadolie, dat zijn onverzadigde vetten. Maar ook in deze potten vind je nog steeds gehard palmvet terug.

Het eten van veel verzadigd vet verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Onverzadigde vetten verlagen dit risico juist.

Suiker

In Nutella zit de meeste suiker. De BlueBand koolzaad- en zonnebloemolie hazelnootpasta bevat bijna evenveel suiker. In de ‘BlueBand 80% minder suiker’ is nauwelijks suiker te vinden. Het product is gezoet met stevia en erythritol.

Noten

De Gezondheidsraad adviseert om een handje (ongezoute) noten per dag te eten. Dat is ongeveer 30 gram en dat zijn dan weer circa 30 hazelnoten. Zowel Nutella als de 2 nieuwe BlueBand-varianten bestaan voor 13% uit hazelnoot. Dat zijn ongeveer 2 hazelnoten per boterham. Dat komt dus niet in de buurt van de aanbevolen hoeveelheid.

Toevoegingen

Aan alle 3 de hazelnootpasta's wordt lecithine toegevoegd, dit is een emulgator. Een emulgator zorgt ervoor dat vet en water goed binden, zodat de pasta één geheel wordt.

Aan Nutella en BlueBand met koolzaad en zonnebloemolie wordt een vanillesmaakje toegevoegd, bij de ‘BlueBand 80% minder suiker’ is dit niet geval. Deze bevat wel een aantal andere toevoegingen waaronder zoetstoffen, verdikkingsmiddel en voedingsvezel. 

Overzicht

Dit overzicht laat de belangrijkste verschillen zien tussen Nutella en de 2 nieuwe BlueBand varianten. Als portiegrootte is 15 gram aangehouden.  

 NutellaBlueBand koolzaad en- zonnebloemolieBlueBand 80% minder suiker
Hazelnoten per portie2 stuks2 stuks2 stuks
Energie per portie81,9 kcal 83,0 kcal67,0 kcal
Suikerklontjes per portie2,12,00,2
Verzadigd vet per portie1,7 gram0,6 gram1,1 gram
Onverzadigd vet per portie3,1 gram4,7 gram4,3 gram
Bron vetPalmKoolzaad, zonnebloem, palmKoolzaad, palm

Lees ook

Nieuw & interessant

  • gourmetten-gezellig-samen
    27 nov.

    Gourmetten zonder buikpijn

    Tijdens de feestdagen met z’n allen gourmetten of fonduen: lekker, leuk én makkelijk. Maar ook opletten geblazen, omdat je aan tafel met hete apparaten en rauwe levensmiddelen werkt. De Consumentenbond geeft tips om buikklachten te voorkomen.
  • muesli
    12 nov.

    Ontbijtgranen, gezonde keuze of niet?

    Ontbijtgranen zijn ongekend populair en een welkom alternatief voor de boterham met kaas. Maar is het ook een verstandig ontbijt? De meeste ontbijtgranen bevatten veel suiker en zijn daarom geen goede keus.
  • gluten vrij
    12 nov.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd. 
  • zwart-softijs
    4 okt.

    Hoe gezond is houtskool in je eten?

    Van zwart ijs tot zwarte drankjes. Zwarte voeding is wereldwijd een hype. De zwarte kleur komt van houtskool. Maar is houtskool in voeding wel gezond?