! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hoe gezond zijn eieren?

Heerlijk om de dag te beginnen met een lekker gekookt of gebakken eitje. Maar wat zit er precies in? En hoeveel mag je er wekelijks eten? Wij zochten het uit.
Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 11 juni 2021

Door het hoge cholesterolgehalte hadden eieren lange tijd een slechte reputatie. Maar er zitten ook een hoop gezonde stoffen in. Af en toe een eitje eten is daarom best gezond.

Hoeveel eieren per dag? 

In een gezond voedingspatroon passen per week 2 tot 3 eieren. Eieren vallen ook in de Schijf van Vijf.

Voor vegetariërs geldt een ander advies: 3 tot 4 eieren per week. Ook als je weinig verzadigd vet eet, kun je af en toe best een eitje extra eten.  

Welke voedingsstoffen?

Vitaminen & mineralen

Vooral de dooier bevat vitaminen en mineralen, zoals:

  • Vitamine D
  • Vitamine E
  • B-vitaminen zoals foliumzuur
  • Fosfor
  • Kalium
  • IJzer

Eiwit

Eieren bevatten veel eiwit. In dat eiwit zitten alle essentiële aminozuren. Ei is daarom een goede vleesvervanger.

Vet 

Vet zit vooral in het eigeel, gemiddeld 5 gram. Tweederde van dit vet is gezond onverzadigd vet. De rest bestaat uit het minder gezonde verzadigde vet. 

Cholesterol 

Het ongezonde imago van eieren komt door het relatief hoge cholesterolgehalte. Het lichaam heeft cholesterol nodig. Toch krijg je ook snel te veel cholesterol binnen. Dat verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.

Maar het eten van verzadigd vet heeft een veel grotere invloed op het risico op hart- en vaatziekten dan cholesterol. Let je op de hoeveelheid verzadigd vet in voeding, dan kun je af toe best een extra eitje eten. 

Hoe gezond zijn eieren? calorieën in een ei

Weinig calorieën 

Een ei is van zichzelf caloriearm: zo’n 75 kilocalorieën per eitje. Dat is ongeveer net zoveel als een appel. Een gebakken eitje bevat door het extra kookvet wat meer kilocalorieën, zo’n 110. De meeste calorieën zitten in het eigeel, omdat deze meer vet bevat dan het eiwit. 

Soorten eieren

Supermarkten verkopen verschillende soorten eieren. Het verschil kan zitten in dierenwelzijn, zoals scharrel en biologisch. Maar ook in het kippenvoer. Zo heb je omega 3-eieren, maïseieren en zelfs oereieren. Voor je gezondheid maakt het niet uit welk ei je kiest.

  • Omega 3-eieren: kippen krijgen voer met extra lijnzaad of lijnzaadolie
  • Biologische eieren: kippen krijgen biologisch geproduceerd voer
  • Maïseieren: kippen krijgen vooral maïs te eten
  • Viergraneneieren: kippen krijgen voer met 4 soorten granen
  • Oereieren: kippen eten zaden, granen en insecten

Kleine kans op salmonella

Salmonella is een bacterie die erg schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Ongeveer 3 op 10.000 eieren zijn besmet met salmonella. De kans dat je een besmet ei te pakken hebt is dus klein. Toch is het slim om salmonella geen kans te geven.

Bacteriën groeien het snelst bij lauwwarme temperaturen. Zelfgemaakte mayonaise en een gepocheerd of zachtgekookt eitje kun je dus beter niet te lang buiten de koeling laten staan. Geef zulke producten ook liever niet aan jonge kinderen, ouderen, zwangeren en mensen met een zwakke gezondheid.

Eieren in de koelkast bewaren

Eieren staan in de supermarkt vaak niet gekoeld, maar thuis kun je ze beter wel in de koelkast bewaren. Bij 4ºC vermenigvuldigen salmonellabacteriën zich namelijk niet. De houdbaarheid van eieren is op de verpakking aangegeven met een 'ten minste houdbaar tot'-datum.

Lees ook: 

Nieuw & interessant

  • Openingsbeeld plantaardige kaas nieuws
    Nieuws | 14 okt.

    Grote verschillen in gezondheid bij plantaardige ‘kazen’

    Plantaardige alternatieven voor kaas verschillen onderling enorm in gezondheid, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De varianten op basis van noten zijn een stuk gezonder dan de producten met kokosvet.
  • Reclame voor ongezond eten
    Nieuws | 27 sep.

    Wetgeving tegen ongezonde kinderreclames nodig

    De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.
  • rood-vlees
    19 aug.

    Stop subsidie ongezonde voeding

    De Europese Unie subsidieert campagnes waarmee producenten voedingsmiddelen promoten. Ook vlees en alcoholhoudende drank komen ervoor in aanmerking. Wij vinden dat de EU campagnes voor ongezonde of niet duurzame voeding niet langer moet subsidiëren.
  • mafnum-ijs
    11 jun.

    Feiten en fabels over ijs

    Een ijsje is altijd lekker, maar er zit wel veel suiker en vet in. Of valt dat wel mee? Wij zetten feiten en fabels op een rij.