! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

6 misleidende marketingtrucs in de supermarkt

Veel producten zien er een stuk gezonder uit dan ze in werkelijkheid zijn. Fabrikanten toveren met claims en goochelen met ingrediënten en namen. Laat je niet misleiden en herken veelgebruikte marketingtrucs.
Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 25 mei 2021

Fabrikanten halen soms alles uit de kast om je te verleiden. Bijvoorbeeld door alleen gezonde ingrediënten te benadrukken. Dat leidt je af van de ongezonde ingrediënten.

Of ze goochelen met verplichte informatie om de waarheid te verbergen. Zo vind je vaak de voedingswaarde alleen na bereiding. Dus na de toevoeging van bijvoorbeeld water of groente. Dit geeft een vertekend beeld van wat je werkelijk binnenkrijgt.

Ten slotte verleiden ze je graag met mooie woorden die weinig zeggen. Denk aan ambachtelijk, vers of natuurlijk. Als je deze trucs herkent, maak je makkelijker een gezonde keuze. 

Marketingtrucs

Voedingsclaims

Veel voorkomende claims op producten zijn 'suikerarm’ en ‘rijk aan vezels’. Het gebruik van deze claims is in de Europese wetgeving vastgelegd. Een fabrikant mag ze dus alleen gebruiken als ze kloppen. Maar zo’n claim betekent niet per se dat een product gezond is. Ze zetten je gemakkelijk op het verkeerde been. 

Veelgebruikte claims

Infograpic voedsel claims

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Nieuw & interessant

  • Openingsbeeld plantaardige kaas nieuws
    Nieuws | 14 okt.

    Grote verschillen in gezondheid bij plantaardige ‘kazen’

    Plantaardige alternatieven voor kaas verschillen onderling enorm in gezondheid, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De varianten op basis van noten zijn een stuk gezonder dan de producten met kokosvet.
  • Reclame voor ongezond eten
    Nieuws | 27 sep.

    Wetgeving tegen ongezonde kinderreclames nodig

    De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.
  • rood-vlees
    19 aug.

    Stop subsidie ongezonde voeding

    De Europese Unie subsidieert campagnes waarmee producenten voedingsmiddelen promoten. Ook vlees en alcoholhoudende drank komen ervoor in aanmerking. Wij vinden dat de EU campagnes voor ongezonde of niet duurzame voeding niet langer moet subsidiëren.
  • mafnum-ijs
    11 jun.

    Feiten en fabels over ijs

    Een ijsje is altijd lekker, maar er zit wel veel suiker en vet in. Of valt dat wel mee? Wij zetten feiten en fabels op een rij.