icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Ontbijtgranen langs de Nutriscore-meetlat

Voor veel mensen zijn ontbijtgranen een vast onderdeel van het ontbijt. Het aanbod in de supermarkt is enorm. Hoe weet je wat een gezonde keuze is? Nutriscore helpt je daarbij.

Thomas Cammelbeeck

Thomas Cammelbeeck , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:28 juni 2019

Ontbijtgranen_1200x800

Werkelijk gezond?

Als je de verpakking moet geloven, zijn ontbijtgranen stuk voor stuk supergezond. In werkelijkheid is dat zeker niet zo. Welke zijn echt gezond en welke minder? Om dat inzichtelijk te maken, kenden wij het voedselkeuzelogo Nutriscore toe aan 50 soorten ontbijtgranen:

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Taartdiagram_Ontbijtgranen

Nutriscore helpt je makkelijker kiezen

Wij vinden dat er een duidelijk voedselkeuzelogo op de verpakking moet staan. Het Franse voedselkeuzelogo Nutriscore is volgens de Consumentenbond het meest geschikt, omdat je in 1 oogopslag kunt zien of je goed bezig bent. Dit logo laat met een kleurenscore zien hoe gezond een product is. Producten kunnen een A (groen) tot en met E (rood) scoren.

Wil jij net als de Consumentenbond dat het voedselkeuzelogo Nutriscore op de voorkant van verpakkingen komt te staan? Teken het burgerinitiatief Pro-Nutriscore!

Zoek de verschillen

Op het oog vergelijkbare producten kunnen heel verschillend scoren. Nutriscore helpt je een gezonde keuze te maken.

Ontbijtgranen vergelijk 1200x800-

Zo bestaat de biologische cornflakes van Albert Heijn nagenoeg puur uit mais. Deze krijgt dan ook Nutriscore A. De cornflakes van Kellogg’s daarentegen bevat per 100 gram ruim 1 gram zout en 8 gram suiker. Deze krijgt daarmee een score C en is dus een ongezondere keuze. 

Ontbijtgranen vergelijk 1200x800-2

De Quaker Granola Pecan & Brazil Nuts en de Eat Natural Super Granola Pinda's, Amandelen & Kokosnoot zien er allebei gezond uit. Afgaand op de voorkant verwacht je niet dat de granola van Eat Natural veel meer verzadigd vet bevat en daarmee een D scoort. De granola van Quaker is met een A duidelijk veel gezonder.

Ontbijtgranen vergelijk 1200x800-3

Het bekende Brinta Volkoren Graanontbijt heeft op een snufje zout na geen ongezonde toevoegingen en krijgt een A. Brinta Drinkontbijt bevat ruim 20% toegevoegde suikers en krijgt een B. Afgaande op de verpakkingen zou je toch denken dat deze producten even gezond zijn. Ondanks de toegevoegde suikers krijgt het drinkontbijt een B. Dit komt onder meer doordat het veel vezels bevat.

Genoeg gezonde keuze

Er zijn genoeg gezonde ontbijtgranen te vinden in de supermarkt. Van de 50 die wij bekeken scoorden er 22 een A. Dat is maar liefst 44%. Ze bevatten veel vezels en eiwitten, en maar weinig suikers, verzadigd vet en zout. Denk aan onbewerkte producten zoals havermout, Brinta en cornflakes.

Maar ook voor de liefhebbers van muesli, granola en zelfs krokante muesli zit er genoeg gezonds tussen. Zo krijgen de Jumbo Crunchy Muesli rood fruit en Quaker Cruesli Nut Mix een A. Met rond de 10% suiker bevatten ze een relatief bescheiden hoeveelheid zoetigheid. Ook het gehalte verzadigd vet is laag. In de tabel (pdf) is precies na te gaan welke Nutriscore de 50 ontbijtgranen krijgen.

Lees ook: Ontbijtgranen voor kinderen langs de Nutriscore meetlat

Minder gezonde keuze

Suiker

Aan ontbijtgranen zijn regelmatig flink wat suikers toegevoegd. Zo bevat krokante muesli, zoals Quaker Cruesli, vaak veel toegevoegde suikers waaronder honing. De Dorset Cereals cranberry, cherry & almond bevat met 31% verreweg de meeste suikers van allemaal en krijgt een C.

Deels gaat het om suikers uit het gedroogde fruit, voornamelijk rozijnen. Fruit is gezond, maar het fruit in ontbijtgranen is altijd gedroogd en daardoor zijn de van nature aanwezige suikers extra geconcentreerd. Veel gedroogd fruit betekent dus ook veel suikers. Het Voedingscentrum geeft aan dat meer dan 20% gedroogd fruit in ontbijtgranen ongezond is.

Verzadigd vet

In ontbijtgranen zit, naast suiker, vaak flink wat verzadigd vet. Gemiddeld zo’n 2,5%. Vooral in producten met kokos, cacao-nibs of chocolade loopt de hoeveelheid verzadigd vet snel op. Kokos en cacao-nibs bevatten van nature veel verzadigd vet (respectievelijk 30% en 60%).

In chocolade zit naast veel verzadigd vet ook nog veel suiker. 'Holie granola kokos & cacao nibs' en 'Eat natural super granola pinda’s, amandelen & kokosnoot' bevatten om die reden met 8% het meeste verzadigd vet van allemaal. Ze krijgen dan ook een C en een D.

Zout

In tegenstelling tot een ontbijtje met brood bevatten ontbijtgranen vaak weinig tot geen zout. Maar die vlieger gaat niet altijd op. 9 producten bevatten per 100 gram meer dan een half gram zout. Dat zijn vooral flakes, zoals cornflakes en zogenoemde bran flakes. Vooral bij de merken Kellogg’s en Albert Heijn is dat vaak het geval.

Benieuwd wat nou eigenlijk een goede, gezonde samenstelling is van ontbijtgranen? Lees het artikel Ontbijtgranen, gezonde keuze of niet?

Zo hebben we ontbijtgranen geselecteerd

We pasten de berekening van Nutriscore toe op 50 ontbijtgranen. Grotendeels afkomstig uit het overweldigende aanbod van de 2 grootste supermarkten: Albert Heijn en Jumbo. Alle categorieën zijn vertegenwoordigd, waaronder pap, (krokante) muesli, havermout en granola. Hoe groter het aanbod van een merk, hoe breder vertegenwoordigd in onze selectie.

Lees meer:

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • Ontbijtgranen 1200x800
    Nieuws  |  2 jul.

    Nutriscore op ontbijtgranen maakt verschillen direct duidelijk

    Om de voedingswaarde van ontbijtgranen in kaart te brengen, berekende de Consumentenbond de Nutriscore van 70 producten. Van de 20 ontbijtgranen voor kinderen krijgt slechts 25% een A, de gezondste score. Bij de 50 ontbijtgranen voor volwassen is dat 44%.
  • Becel - bovenaanzicht
    Eerste indruk  |  5 jun.

    Becel 100% plantaardig met een smaakje

    Becel heeft 3 plantaardige smeersels om je brood nog lekkerder te maken. Te gebruiken als margarineproduct of als beleg. Maar zijn onze proevers het daar ook mee eens?
  • zeewier
    3 jun.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • muesli
    3 jun.

    Ontbijtgranen, gezonde keuze of niet?

    Ontbijtgranen zijn erg populair en een alternatief voor een boterham. Maar is het ook een verstandig ontbijt? De meeste ontbijtgranen bevatten veel suiker.