icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Prijsverschil biologisch en niet-biologisch steeds kleiner

Nieuws|Vijf jaar geleden betaalden consumenten voor biologische voedingsmiddelen nog 2 keer zo veel als voor niet-biologische. Dit verschil is nu een stuk kleiner, blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond.

Babs van der Staak

Babs van der Staak , Woordvoerder Gepubliceerd op:25 maart 2019

biologische-prijspeilingen-nieuws

De Consumentenbond bekeek de prijzen van 115 biologische levensmiddelen bij 13 supermarkten en 4 biowinkels. Als we de biowinkels niet meerekenen, dan blijken biologische producten gemiddeld 63% duurder dan de niet-biologische variant. Rekenen we de (hogere) prijzen van biowinkels wel mee, dan blijken biologische producten 75% duurder. Vijf jaar geleden waren biologische producten nog 100% duurder dan niet-biologische producten. 

Verschillen tussen supermarkten

Opvallend is ook dat de prijsverschillen tussen de ketens fors blijken. Dirk is het goedkoopst voor biologische producten, gevolgd door Vomar. De biowinkels Natuurwinkel en Odin zijn het duurst.

Soms is het prijsverschil te verklaren doordat het om verschillende merken gaat. Maar ook producten van hetzelfde merk kunnen enorm in prijs verschillen. Een pak Bio+ espressobonen bijvoorbeeld kostte bij Deka bijna €3 meer dan bij Dirk.

Goedkoper dan A-merken

Biologische huismerkproducten zijn vaak goedkoper dan reguliere A-merkproducten. Biologisch sinaasappelsap van het huismerk kost bij Albert Heijn bijvoorbeeld €0,40 minder dan een pak Appelsientje. En biologische halfvolle melk van Bio+ is bij Hoogvliet €0,19 cent goedkoper dan de halfvolle melk van Campina.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • videostill to good to go
    23 sep.

    App tegen voedselverspilling: Too Good to Go

    Er wordt jaarlijks veel eten weggegooid. In de app Too Good to Go bieden hotels, restaurants en supermarkten eten aan dat niet is verkocht.
  • Supermarkt_kassa
    Nieuws  |  27 aug.

    A-merken fors in prijs gestegen

    Vooral A-merken zijn het afgelopen jaar een stuk duurder geworden. Dat blijkt uit de jaarlijkse supermarktprijspeiling. Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is daardoor nog groter geworden.
  • Ontbijtkoek 1200x800
    26 aug.

    Ontbijtkoek langs de Nutri-Score-meetlat

    Ontbijtkoek is een populair tussendoortje, en dat zie je in de supermarkt. Er komen steeds meer soorten. Hoe maak je een gezonde keuze? Nutri-Score helpt daarbij.
  • Ontbijtgranen 1200x800
    Nieuws  |  2 jul.

    Nutriscore op ontbijtgranen maakt verschillen direct duidelijk

    Om de voedingswaarde van ontbijtgranen in kaart te brengen, berekende de Consumentenbond de Nutriscore van 70 producten. Van de 20 ontbijtgranen voor kinderen krijgt slechts 25% een A, de gezondste score. Bij de 50 ontbijtgranen voor volwassen is dat 44%.