icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Sporenelementen

Net als vitamines en mineralen zijn ook sporenelementen onmisbaar voor een goede gezondheid. Kijk waarin ze zitten en wat ze doen.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:6 september 2018

sporenelementen-gezondeten

Hieronder lees je per sporenelement:

  • in welke voedingsmiddelen ze voorkomen;
  • welke functies ze hebben in het lichaam;
  • hoeveel je er dagelijks van nodig hebt.

Veelgebruikte termen:

  • ADH: aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
    Dit is de hoeveelheid voedingsstof die gezonde mensen volgens de Gezondheidsraad dagelijks nodig hebben.
  • µg (mcg) = microgram = 1/1000 milligram.
  • mg = milligram = 1/1000 gram.

Niet voor alle sporenelementen is een ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) opgesteld. In een aantal gevallen is een gemiddelde Amerikaanse aanbeveling gebruikt.

Koper

Belangrijke functies

Koper speelt een rol bij allerlei processen in je lichaam. Koper is belangrijk voor je immuunsysteem. Ook geeft het kleur aan je huid en je haar.

Koper zit in vlees en fruit. 

ADH

Voor volwassenen is de ADH ongeveer 1 milligram. 

Zink

Belangrijke functies

Zink is belangrijk in veel enzymreacties en in het immuunsysteem.

ADH

Zink komt voor in brood en vlees. 5 sneetjes brood leveren 20% en een stukje vlees van 100 gram levert 16% van de ADH. De ADH voor mannen is 9 mg en voor vrouwen 7 mg.

Zwangere vrouwen hebben 9 mg nodig. En vrouwen die borstvoeding geven hebben 11 mg nodig.

Seleen

Belangrijke functies

Seleen is een anti-oxidant en beschermt onze cellen tegen schade. Maar ook zorgt het voor een goede werking van de schildklier. 

ADH

Mannen hebben dagelijks ongeveer 60 µg seleen nodig; vrouwen hebben genoeg aan 50 µg. 

Seleen zit vooral voor in vis en rijst. Zo zit in een stuk vis (100 gram) al 37% van de nodige seleen. In drie opscheplepels rijst zit 13% van de ADH.  

Molybdeen

Belangrijke functies

Molybdeen zit in enzymen die nodig zijn voor de stofwisseling.

ADH

De ADH voor molybdeen is 65 µg. Dit sporenelement zit in brood-, graan- en melkproducten.  

Jodium

Belangrijke functies

Jodium is onmisbaar voor een goede werking van de schildklier. Het is namelijk onderdeel van de schildklierhormonen. Die zijn belangrijk  voor de groei en ontwikkeling van bijvoorbeeld het zenuwstelsel.  

ADH

Volwassenen hebben dagelijks 150 µg jodium nodig en zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven iets meer. In ons voedingspatroon is brood een belangrijke bron van jodium. Dat komt omdat  jodium wordt toegevoegd aan het zout dat in brood wordt gebruikt.

Jodium zit ook in vis en zeewier en een klein beetje in eieren.

Als je weinig of geen brood eet, kan een jodiumtekort op de loer liggen. Kies dan voor andere jodiumrijke producten, eventueel in overleg met een diëtist.

Chroom

Belangrijke functies

Over chroom is niet zo heel veel bekend. Het speelt een rol bij de werking van insuline dat op zijn beurt belangrijk is voor de regulering van het bloedsuikergehalte.

ADH

Chroom komt vooral voor in zemelen, groente en fruit. Er is geen ADH voor chroom. 

Mangaan

Belangrijke functies

Mangaan is een onderdeel van veel enzymen die betrokken zijn bij de energiestofwisseling.

ADH

Dagelijks 3 milligram mangaan is voldoende voor een goede gezondheid. Mangaan zit in volkorenbrood en andere volkorenproducten.  

Lees ook:

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Nieuw & interessant

  • gluten vrij
    11 sep.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd. 
  • videostill to good to go
    6 sep.

    App tegen voedselverspilling: Too Good to Go

    Er wordt jaarlijks veel eten weggegooid. Oprichters van de app ‘Too Good to Go’ besloten hier iets tegen te doen. In de app bieden hotels, restaurants en supermarkten eten aan dat niet is verkocht.
  • brood
    6 sep.

    Jodium

    Jodiumtekort komt bijna niet meer voor in deze tijd. Toch kan het voorkomen dat je te weinig jodium binnenkrijgt als je bakker brood bakt zonder bakkerszout.
  • tafeltje-dekje-andijviestampot-gehaktbal-jus
    Nieuws  |  28 aug.

    Veel tafeltje-dek-je maaltijden ongezond en niet lekker

    Veel kant-en-klaar-maaltijden die aan huis bezorgd worden zijn te zout en bevatten te weinig groente. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ook de smaak houdt niet over, vinden experts.