! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Gezond eten

Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn. Een goede basis is het belangrijkst: meer plantaardig, vooral onbewerkt en lekker gevarieerd. We geven je tips.
Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 11 juni 2021

Groente en fruit

Groente en fruit zijn gezond. Dagelijks 250 gram groente en 2 stuks fruit eten verlaagt het risico op hart- en vaatziektes en bepaalde vormen van kanker. Ook helpen groente en fruit de bloeddruk te verbeteren en bevatten ze een hoop vezels, die belangrijk zijn voor gezonde darmen.

Kies wel voor onbewerkte soorten waar je op moet kauwen, dus liever geen smoothies en sappen. Daar zitten vaak veel suikers in.

Volkoren

Brood, graanproducten en aardappelen leveren belangrijke koolhydraten en vezels. Kies voor de volkoren varianten van brood en pasta. En in het geval van rijst voor zilvervliesrijst. Per dag 3 opscheplepels of boterhammen verlagen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en darmkanker. Daarnaast is brood de belangrijkste bron van jodium in Nederland.

(Vis)vetten

Vet levert onmisbare vitaminen en is een belangrijke bouwstof. Vetten uit vis zijn gezond, onder andere voor een goede hersenfunctie en een gezond hart. Vervang verzadigd vet zo veel mogelijk door onverzadigd vet. Verzadigd vet verhoogt namelijk het LDL-cholesterol. Dat is niet goed voor de bloedvaten.

Kies dus liever voor vis, oliën en zachte margarine of halvarine. Kies minder voor vet vlees, roomboter, palmvet en kokosolie.

Meer peulvruchten, minder vlees

Niet alleen vlees en vis, maar ook noten, peulvruchten, zuivel en eieren zijn een goede bron van eiwitten. Peulvruchten helpen het LDL-cholesterol te verlagen en vlees en ei bevatten onder andere ijzer en vitamine B12. Bewerkte producten bevatten vaak wel veel zout en/of suiker. Ook wordt bewerkt vlees en rood vlees in verband met kanker gebracht.

Eet dus zo weinig mogelijk biefstuk, worst en ham. En kijk bij peulvruchten in blik of pot goed of er geen suiker en zout aan is toegevoegd.

Zuivel

Zuivel zit vol met belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, vitamines en calcium. Kies bij voorkeur magere of halfvolle zuivel. Daar zit minder verzadigd vet in dan in volle varianten.

Een dagelijkse portie zuivel verkleint de kans op darmkanker. En regelmatig yoghurt eten verkleint de kans op diabetes type 2. Kan of wil je geen melk drinken, kies dan voor een alternatief zoals sojadrank. Let wel op de ingrediënten van deze melkvervangers.

En drink…

Vooral water, gefilterde koffie en groene of zwarte thee zonder suiker. Vruchtensappen bevatten vaak net zo veel suiker als frisdranken en bevatten nauwelijks meer voedingsstoffen. Ook kunnen deze dranken je tandglazuur aantasten. Liever niet zo vaak dus.

Lees meer:

Nieuw & interessant

  • Openingsbeeld plantaardige kaas nieuws
    Nieuws | 14 okt.

    Grote verschillen in gezondheid bij plantaardige ‘kazen’

    Plantaardige alternatieven voor kaas verschillen onderling enorm in gezondheid, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De varianten op basis van noten zijn een stuk gezonder dan de producten met kokosvet.
  • Reclame voor ongezond eten
    Nieuws | 27 sep.

    Wetgeving tegen ongezonde kinderreclames nodig

    De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.
  • rood-vlees
    19 aug.

    Stop subsidie ongezonde voeding

    De Europese Unie subsidieert campagnes waarmee producenten voedingsmiddelen promoten. Ook vlees en alcoholhoudende drank komen ervoor in aanmerking. Wij vinden dat de EU campagnes voor ongezonde of niet duurzame voeding niet langer moet subsidiëren.
  • mafnum-ijs
    11 jun.

    Feiten en fabels over ijs

    Een ijsje is altijd lekker, maar er zit wel veel suiker en vet in. Of valt dat wel mee? Wij zetten feiten en fabels op een rij.