icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vragen over hoe je in gewicht moet aankomen

Wat als niet afvallen maar aankomen een probleem is? Vragen en antwoorden over hoe je het beste kunt aankomen.
Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 29 januari 2014

Aankomen

Vraag:
Ik weeg al een half jaar tussen de 50 en 52 kilo. Ik zit al 4 maanden aan Nutricia eiwitrijk voedsel en eet daarbij normaal, maar word er niks dikker van. Wat helpt wel?

Antwoord:
In principe geldt dat je in gewicht aan moet komen als je meer calorieën eet dan verbrandt. Het kan zijn dat je een hoge verbranding hebt, door bijvoorbeeld een snel werkende schildklier, ziekte, veel beweging of een genetische oorzaak. In dat geval moet je veel meer calorieën eten om aan te komen dan iemand anders met dezelfde lengte en hetzelfde gewicht.

Het is vaak uitproberen hoeveel precies. In dit geval is aan te raden om de energie-inname nog verder te verhogen, dus toch nog extra drinkvoeding, en als dat mogelijk is meer calorieën toevoegen aan de gewone maaltijden, denk aan ruim boter en beleg op brood, sausjes bij de maaltijd, veel melkproducten en vruchtensap drinken. Op een gegeven moment zit je zo hoog qua inname, dat het omslagpunt bereikt is en het gewicht wel moet stijgen.

Ondergewicht

Vraag:
Ik vecht al 33 jaar tegen een te laag gewicht. Lichamelijk is er niets aan de hand maar ik ben er zelf beroerd en ellendig van. Hoe kom ik gezond aan zonder dat het al te duur is? Het lukt maar niet met 'gezond' eten aan te komen.

Antwoord:
In principe geldt dat u in gewicht aan moet komen als u meer calorieën eet dan dat u verbrandt. Het kan zijn dat u een hoge verbranding heeft, door een snel werkende schildklier, ziekte, veel beweging of een genetische oorzaak. U moet daardoor veel meer calorieën eten om aan te komen dan iemand anders met dezelfde lengte en gewicht. Het is vaak uitproberen hoeveel precies.

Als het nog mogelijk is meer calorieën toevoegen aan de gewone maaltijden, denk dan aan ruim boter en beleg op brood, sausjes bij de maaltijd, veel (volle) melkproducten en vruchtensap. Op een gegeven moment zit je zo hoog qua inname, dat het omslagpunt bereikt is en het gewicht wel moet stijgen.

Als je geen mogelijkheden ziet voor het verder uitbreiden van de voeding, en uw gewicht is officieel te laag voor uw lengte (BMI < 18,5) dan kunt je een afspraak maken met een diëtist en om drinkvoeding vragen. Dit is een aanvulling op je gewone voeding en wordt dan vergoed door de zorgverzekeraar.

Weinig eetlust

Vraag:
Ik wil aankomen maar heb weinig eetlust. Zijn er praktische tips?

Antwoord:
Een aantal tips om je eetlust te bevorderen zijn een stukje lopen voor de maaltijd, of een klein kopje bouillon nemen. Probeer niet teveel te drinken bij of vlak voor de maaltijd, zodat er ruimte in de maag is voor het eten. Probeer verder de maaltijd en het eetmoment zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Gebruik kruiden en specerijen om het eten lekker te laten ruiken, ga aan een mooi gedekte tafel zitten, liefst met iemand samen, en neem rustig de tijd voor de maaltijd.

Maaltijden die makkelijk naar binnenglijden, zoals cremesoep en havermoutpap kunnen ook een idee zijn als het eten echt niet wil lukken.
Tussendoor kun je ruim calorieën binnenkrijgen door dranken als chocolademelk, vruchtensap, smoothies, yoghurtdrank en suiker in de koffie of thee.

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.
Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Sport senior kind
    8 dec.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • vlees-en-vis
    2 dec.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.