! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Vragen over hoe je in gewicht moet aankomen

Wat als niet afvallen maar aankomen een probleem is? Vragen en antwoorden over hoe je het beste kunt aankomen.

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:29 januari 2014


Aankomen

Vraag:
Ik weeg al een half jaar tussen de 50 en 52 kilo. Ik zit al 4 maanden aan Nutricia eiwitrijk voedsel en eet daarbij normaal, maar word er niks dikker van. Wat helpt wel?

Antwoord:
In principe geldt dat je in gewicht aan moet komen als je meer calorieën eet dan verbrandt. Het kan zijn dat je een hoge verbranding hebt, door bijvoorbeeld een snel werkende schildklier, ziekte, veel beweging of een genetische oorzaak. In dat geval moet je veel meer calorieën eten om aan te komen dan iemand anders met dezelfde lengte en hetzelfde gewicht.

Het is vaak uitproberen hoeveel precies. In dit geval is aan te raden om de energie-inname nog verder te verhogen, dus toch nog extra drinkvoeding, en als dat mogelijk is meer calorieën toevoegen aan de gewone maaltijden, denk aan ruim boter en beleg op brood, sausjes bij de maaltijd, veel melkproducten en vruchtensap drinken. Op een gegeven moment zit je zo hoog qua inname, dat het omslagpunt bereikt is en het gewicht wel moet stijgen.

Ondergewicht

Vraag:
Ik vecht al 33 jaar tegen een te laag gewicht. Lichamelijk is er niets aan de hand maar ik ben er zelf beroerd en ellendig van. Hoe kom ik gezond aan zonder dat het al te duur is? Het lukt maar niet met 'gezond' eten aan te komen.

Antwoord:
In principe geldt dat u in gewicht aan moet komen als u meer calorieën eet dan dat u verbrandt. Het kan zijn dat u een hoge verbranding heeft, door een snel werkende schildklier, ziekte, veel beweging of een genetische oorzaak. U moet daardoor veel meer calorieën eten om aan te komen dan iemand anders met dezelfde lengte en gewicht. Het is vaak uitproberen hoeveel precies.

Als het nog mogelijk is meer calorieën toevoegen aan de gewone maaltijden, denk dan aan ruim boter en beleg op brood, sausjes bij de maaltijd, veel (volle) melkproducten en vruchtensap. Op een gegeven moment zit je zo hoog qua inname, dat het omslagpunt bereikt is en het gewicht wel moet stijgen.

Als je geen mogelijkheden ziet voor het verder uitbreiden van de voeding, en uw gewicht is officieel te laag voor uw lengte (BMI < 18,5) dan kunt je een afspraak maken met een diëtist en om drinkvoeding vragen. Dit is een aanvulling op je gewone voeding en wordt dan vergoed door de zorgverzekeraar.

Weinig eetlust

Vraag:
Ik wil aankomen maar heb weinig eetlust. Zijn er praktische tips?

Antwoord:
Een aantal tips om je eetlust te bevorderen zijn een stukje lopen voor de maaltijd, of een klein kopje bouillon nemen. Probeer niet teveel te drinken bij of vlak voor de maaltijd, zodat er ruimte in de maag is voor het eten. Probeer verder de maaltijd en het eetmoment zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Gebruik kruiden en specerijen om het eten lekker te laten ruiken, ga aan een mooi gedekte tafel zitten, liefst met iemand samen, en neem rustig de tijd voor de maaltijd.

Maaltijden die makkelijk naar binnenglijden, zoals cremesoep en havermoutpap kunnen ook een idee zijn als het eten echt niet wil lukken.
Tussendoor kun je ruim calorieën binnenkrijgen door dranken als chocolademelk, vruchtensap, smoothies, yoghurtdrank en suiker in de koffie of thee.

Artikelen binnen Gezond gewicht

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Gezonde keuze nieuws v2
    Nieuws | 7 jan.

    Onduidelijke etiketten staan gezonde keuze in de weg

    Bijna iedereen is bezig met gezonder leven. Of het nu gaat om gezonder eten (66%), afvallen (45%) of fitter worden (73%). Vrijwel alle Nederlanders (91%) hebben interesse in één of meerdere van deze thema’s, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • gluten vrij
    3 jun.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd.