! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenbond start campagne ‘Weg met het Vinkje’

Nieuws|Consumenten vinden het Vinkje voor een 'bewuste' of 'gezondere' keuze op voedingsmiddelen verwarrend, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:21 maart 2016

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies.


De Consumentenbond wil dat dit onzinnige voedselkeuzelogo verdwijnt en start de campagne 'Weg met het Vinkje'.

Panel

De Consumentenbond legde een panel van ruim 1000 consumenten, representatief voor de Nederlandse bevolking, vragen en stellingen voor over het Vinkje. Daaruit blijkt dat 77% van de consumenten niet precies weet wat de Vinkjes betekenen en 85% niet weet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. Het Vinkje is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten, maar veel consumenten weten niet wat het Vinkje precies betekent en kunnen dus ook geen gezondere keuze maken.

Het Vinkje geeft bovendien te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is. Producten zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen. Ze lijken daardoor gezonder dan ze in werkelijkheid zijn en dit zet consumenten op het verkeerde been. Chocomel Mager bijvoorbeeld bevat 6 suikerklontjes per beker en heeft een groen Vinkje voor een gezondere keuze, terwijl de Gezondheidsraad adviseert om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken.

Consumentenbegrip

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Bij de introductie van het Vinkje in 2012 hebben wij al onze twijfels geuit en 4 jaar later blijkt dat consumenten het Vinkje nog steeds verwarrend vinden, terwijl consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor de goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden.'

Consumenten kunnen de campagne 'Weg met het Vinkje' steunen op consumentenbond.nl/vinkje.

Bekijk de video

 

Lees ook:

Deel misleidende logo's 'gezondere keuze' of 'bewuste keuze'
Voel jij je ook misleid als je in de supermarkt Vinkjes tegenkomt die producten onterecht gezond of bewust doen lijken? Vind jij dat een product geen gezondere of bewuste keuze is maar draagt deze wel het logo? Deel dan de naam en het merk van dit product, liefst met foto, op onze Community.

Nieuw & interessant

  • Sport senior kind
    20 jul.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.
  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt.