icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Dieet beter te volgen met telefoon

Nieuws
|
Volwassenen met overgewicht houden zich makkelijker aan een dieet of beweegprogramma wanneer ze gebruik maken van een elektronische agenda.
Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 19 maart 2012

Wie zijn afspraken en doelen digitaal bijhoudt en dagelijks nieuwe voedings- en beweegadviezen krijgt, lukt het beter om de doelen te behalen dan wie alles uitsluitend op papier zet. Dit rapporteerden onderzoekers tijdens een wetenschappelijke bijeenkomst van de American Heart Association.

Aan het onderzoek deden 210 volwassenen met overgewicht of obesitas mee. Zij hielden hun voedingsinname en activiteitenpatroon bij in een papieren agenda of in een elektronische agenda, bijvoorbeeld via de mobiele telefoon. Een aantal van de deelnemers die de doelen en resultaten digitaal bijhielden, ontving dagelijks adviezen aan de hand van het eigen eet- en beweeggedrag. Na 6 maanden hadden zij een gewichtsverlies van meer dan 5%.

Na twee jaar was het gewichtsverlies bij de deelnemers die adviezen kregen net iets beter dan in de andere groepen. 'Alle deelnemers werden na verloop van tijd minder trouw aan de therapie, zeker in de laatste fase waar er minder contact is', legt Lora Burk van de Universiteit van Pittsburgh uit. Maar de trouw daalde het meest in de groep met papieren agenda's.

Volgens Burke zou frequenter contact in de laatste helft van de studie resulteren in een grotere therapietrouw. De studie bevestigt dat het verminderen van of stoppen met contact leidt tot gewichtstoename.

Bron: American Heart Association

Vond je dit artikel interessant?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en lees elke week alles over de nieuwste tests, tips en acties. Afmelden kan via de link in de nieuwsbrief zelf.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over hoe wij jouw gegevens verwerken

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Sport senior kind
    8 dec.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • vlees-en-vis
    2 dec.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.