! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

DNAFit van HealthCity

Bij HealthCity kun je je DNA laten onderzoeken om erachter te komen hoe je het beste kunt trainen en eten. Hoe werkt het?

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:23 december 2014


Op de website www.healthcity.nl/dnafit kun je voor €169 je DNA laten analyseren. Dit doet HealthCity niet zelf, maar het bedrijf DNAFit uit Groot-Brittannië. 

Een collega van de Consumentenbond onderging zo'n DNA test. Meer dan een wattenstaafje langs de binnenkant van je wang wrijven en naar Engeland opsturen is er niet voor nodig. Twee weken wachten en de verlossende uitslag is daar.

  • Het voedingsrapport vertelt dat de testpersoon verhoogde voedingsbehoeften heeft voor foliumzuur, vitamine B12, vitamine D en antioxidanten;
  • Het sportrapport legt uit dat de testpersoon gevoelig is voor blessures en wat voor type sporter het is (duur- of krachtsporter);
  • De infographic vat alle voedings- en sportadviezen samen in één overzichtelijk advies.

Verrassend

Wij hadden bij deze test een verassend antwoord van DNAFit. Volgens het DNAFit voedingsrapport is de testpersoon lactose tolerant. Dat wil zeggen dat de testpersoon melksuiker kan verteren en dus melkproducten kan verdragen. Maar dit klopt niet. Onze testpersoon heeft namelijk lactose-intolerantie, wat ook klinisch (in het ziekenhuis) is vastgesteld. Hoe kan dit?

Genen en voeding

Guido Hooiveld  is nutrigenomics-expert van de Wageningen Universiteit en weet alles over de relatie tussen genen en voeding. Hij geeft aan dat er vaak niet slechts één, maar meerdere varianten op genen zijn die verantwoordelijk zijn voor een bepaalde 'aandoening'. Wanneer je dan toch maar één variant op zo'n gen in kaart brengt, is het beeld niet compleet en trek je de verkeerde conclusie.

Verhoogde gevoeligheid

Ook de andere adviezen uit het rapport, zoals 'een verhoogde gevoeligheid voor verzadigd vet' en een 'verhoogde behoefte aan antioxidanten' zijn niet overtuigend. Het enige wat duidelijk wordt dat er mogelijk ergens een verhoogde kans op is, aldus Hooiveld. Het enige advies uit het rapport wat volgens Hooiveld wel hout snijdt is het oordeel over de vitamine B-behoefte. 'Een variant op het zogenoemde MTHFR-gen zorgt ervoor dat deze testpersoon aantoonbaar meer foliumzuur(B11), B12 en B6 nodigt heeft.' 

De resultaten van DNA-Fit roepen uiteindelijk meer vragen op dan dat het antwoorden oplevert. En al zou de relatie tussen genen en voeding volledig in kaart gebracht kunnen worden, dan nog is het de vraag of we daar werkelijk gezonder van worden. Een recent onderzoek toont aan dat een 'persoonlijk' voedingsadvies op basis van DNA niet beter is dan een 'normaal' voedingsadvies.

Meepraten over dit onderwerp? Dat kan in de community van de Consumentenbond

Artikelen binnen Gezond gewicht

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Sport senior kind
    20 jul.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.
  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt.