! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Vragen over emotie-eten

Wat te doen bij het fenomeen emotie-eten? Lees hieronder de vragen en antwoorden.

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:29 januari 2014


Denken aan eten

Vraag:
Volgens mij ben ik een emotie-eter. Honger heb ik niet en toch pak ik steeds wat te eten. Ik denk ook veel aan eten. Is er een manier om wat minder aan eten de denken?

Antwoord:
Probeer voor wat afleiding te zorgen. Wat zijn de momenten dat je aan eten denkt en ook wat pakt? Als je deze weet voor jezelf, kun je op die momenten je gedachten even op wat anders zetten of even wat anders doen. Vaak is dan na 20-30 minuten het moment gepasseerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan even bellen met iemand, een stukje wandelen (sla je 2 vliegen in 1 klap, als je ook wat af wil vallen) of een andere leuke hobby die je hebt.

Eten als beloning

Vraag:
Ik ben een emotie-eter. Als ik niet lekker in mijn vel zit of een tegenslag heb, beloon ik mezelf met gebak, chocolade, ijs en slagroom. Ik kan in één maand wel vijf kilo aankomen. Wat kan ik het beste doen in zo'n geval?

Antwoord:
Afleiding zoeken! Vaak gebruiken we eten om aan een bepaalde behoefte te voldoen. Je zoekt waarschijnlijk troost of een beloning. Probeer hier op een andere manier aan te voldoen. Een aantal voorbeelden: bel een vriendin, ga in bad, zet een leuke film aan, doe iets creatiefs, zet een mooi liedje aan en huil lekker mee of maak een wandeling met de hond. Kijk wat je kunt doen op zo'n moment in plaats van naar eten grijpen. Je zult je gelukkiger voelen als je dit doet en geen spijt of schaamte voelen achteraf.

Artikelen binnen Gezond gewicht

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Gezonde keuze nieuws v2
    Nieuws | 7 jan.

    Onduidelijke etiketten staan gezonde keuze in de weg

    Bijna iedereen is bezig met gezonder leven. Of het nu gaat om gezonder eten (66%), afvallen (45%) of fitter worden (73%). Vrijwel alle Nederlanders (91%) hebben interesse in één of meerdere van deze thema’s, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • gluten vrij
    3 jun.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd.