icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vragen over emotie-eten

Wat te doen bij het fenomeen emotie-eten? Lees hieronder de vragen en antwoorden.
Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 29 januari 2014

Denken aan eten

Vraag:
Volgens mij ben ik een emotie-eter. Honger heb ik niet en toch pak ik steeds wat te eten. Ik denk ook veel aan eten. Is er een manier om wat minder aan eten de denken?

Antwoord:
Probeer voor wat afleiding te zorgen. Wat zijn de momenten dat je aan eten denkt en ook wat pakt? Als je deze weet voor jezelf, kun je op die momenten je gedachten even op wat anders zetten of even wat anders doen. Vaak is dan na 20-30 minuten het moment gepasseerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan even bellen met iemand, een stukje wandelen (sla je 2 vliegen in 1 klap, als je ook wat af wil vallen) of een andere leuke hobby die je hebt.

Eten als beloning

Vraag:
Ik ben een emotie-eter. Als ik niet lekker in mijn vel zit of een tegenslag heb, beloon ik mezelf met gebak, chocolade, ijs en slagroom. Ik kan in één maand wel vijf kilo aankomen. Wat kan ik het beste doen in zo'n geval?

Antwoord:
Afleiding zoeken! Vaak gebruiken we eten om aan een bepaalde behoefte te voldoen. Je zoekt waarschijnlijk troost of een beloning. Probeer hier op een andere manier aan te voldoen. Een aantal voorbeelden: bel een vriendin, ga in bad, zet een leuke film aan, doe iets creatiefs, zet een mooi liedje aan en huil lekker mee of maak een wandeling met de hond. Kijk wat je kunt doen op zo'n moment in plaats van naar eten grijpen. Je zult je gelukkiger voelen als je dit doet en geen spijt of schaamte voelen achteraf.

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.
Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Sport senior kind
    8 dec.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • vlees-en-vis
    2 dec.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.