! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Fabrikanten goochelen met stevia

Nieuws|Fabrikanten die de zoetstof uit de steviaplant op hun producten promoten, verdoezelen vaak dat er nog andere, synthetische zoetstoffen of suiker in het product gebruikt zijn. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond voor de Gezondgids van december. De Consumentenbond heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit gevraagd op te treden tegen overtredingen van regelgeving en duidelijkere kaders stellen voor fabrikanten om mogelijke misleiding tegen te gaan.

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:12 december 2013

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies.


 

Fabrikanten suggereren dat de steviazoetstof (steviolglycosiden met E-nummer E960) zorgt voor de zoete smaak van een product. Maar omdat de steviazoetstof vaak een wat bittere smaak heeft, gebruiken ze daarnaast ook andere zoetstoffen of gewone suiker. Zo pronkt siropenfabrikant Teisseire op de voorkant van zijn fles met een groen steviablaadje met de vermelding 'met stevia extracten'. Alleen op de achterkant staat in kleine lettertjes dat de 0% suikersiroop ook synthetische zoetstoffen bevat, zoals acesulfaam-K en sucralose. Als er behalve zoetstof ook nog gewone suiker inzit, is een product al snel minder light dan consumenten verwachten. Zo bevat steviacola van Albert Heijn wel minder calorieën dan gewone cola, maar nog steeds zitten er 74 kilocalorieën in een glas terwijl lightcola geen calorieën bevat.

Kletsplaatjes

De Consumentenbond spoort fabrikanten met de campagne 'Kletsplaatjes' aan om etiketten of producten die consumenten op het verkeerde been zetten, aan te passen. Onderdeel van de campagne is de verkiezing van het Kletsplaatje van de maand. Consumenten kunnen deze maand stemmen op drie genomineerde producten die niet eerlijk zijn over het gebruik van de steviazoetstof. In de dieetcampagne 'Slim eten' die de Consumentenbond start op 2 januari 2014 komen ook verborgen suikers en zoetstoffen aan bod. In aanloop naar die campagne kunnen consumenten een poll invullen over de voedingswaarde van producten.

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Gezonde keuze nieuws v2
    Nieuws | 7 jan.

    Onduidelijke etiketten staan gezonde keuze in de weg

    Bijna iedereen is bezig met gezonder leven. Of het nu gaat om gezonder eten (66%), afvallen (45%) of fitter worden (73%). Vrijwel alle Nederlanders (91%) hebben interesse in één of meerdere van deze thema’s, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • gluten vrij
    3 jun.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd.