icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Glutenvrij eten

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 29 januari 2014

Vraag:
Ik moet sinds iets minder dan een jaar glutenvrij eten en ben daar flink van opgeknapt, maar ik ben in die periode wel flink afgevallen. Ik probeer meer tussendoortjes te nemen en eet nu meer noten en volle zuivelproducten, maar ik val nog steeds, heel langzaam, af. Hebt u tips voor mij om met een glutenvrij dieet op een gezonde manier wat aan te komen?

Antwoord:
Het is vaak lastig met een glutenvrij dieet op gewicht te blijven of te komen, omdat je toch producten mist. Ook kunnen ze minder lekker smaken dan de glutenbevattende versie waardoor je er minder van eet. Gelukkig komen er steeds meer van deze producten op de markt, en het is dan ook de moeite waard rond te kijken op internet, in winkels en op (glutenvrije) markten.

Om aan voldoende calorieën te komen is inderdaad 500 ml zuivel van belang, gebruik van ruim margarine en beleg op brood of cracker, en een warme maaltijd met rijst/aardappelen/glutenvrije pasta met ruim vlees of vis en een sausje. Tussendoortjes die geschikt zijn, zijn inderdaad noten en pitten (bijvoorbeeld zonnebloem), gedroogd fruit, een glas vruchtensap, een smoothie van yoghurt met fruit, of de speciale glutenvrije tussendoortjes.

Als je er zelf niet uitkomt, is het verstandig een diëtist te raadplegen. Als het niet lukt de calorieën uit te breiden met normale voeding kan het raadzaam zijn enkele weken tot maanden drinkvoeding als aanvulling te gebruiken, totdat het gewenste gewicht is bereikt. Vaak lukt het daarna wel weer om op gewicht te blijven.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Populaire artikelen