! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Glutenvrij eten

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:29 januari 2014


Vraag:
Ik moet sinds iets minder dan een jaar glutenvrij eten en ben daar flink van opgeknapt, maar ik ben in die periode wel flink afgevallen. Ik probeer meer tussendoortjes te nemen en eet nu meer noten en volle zuivelproducten, maar ik val nog steeds, heel langzaam, af. Hebt u tips voor mij om met een glutenvrij dieet op een gezonde manier wat aan te komen?

Antwoord:
Het is vaak lastig met een glutenvrij dieet op gewicht te blijven of te komen, omdat je toch producten mist. Ook kunnen ze minder lekker smaken dan de glutenbevattende versie waardoor je er minder van eet. Gelukkig komen er steeds meer van deze producten op de markt, en het is dan ook de moeite waard rond te kijken op internet, in winkels en op (glutenvrije) markten.

Om aan voldoende calorieën te komen is inderdaad 500 ml zuivel van belang, gebruik van ruim margarine en beleg op brood of cracker, en een warme maaltijd met rijst/aardappelen/glutenvrije pasta met ruim vlees of vis en een sausje. Tussendoortjes die geschikt zijn, zijn inderdaad noten en pitten (bijvoorbeeld zonnebloem), gedroogd fruit, een glas vruchtensap, een smoothie van yoghurt met fruit, of de speciale glutenvrije tussendoortjes.

Als je er zelf niet uitkomt, is het verstandig een diëtist te raadplegen. Als het niet lukt de calorieën uit te breiden met normale voeding kan het raadzaam zijn enkele weken tot maanden drinkvoeding als aanvulling te gebruiken, totdat het gewenste gewicht is bereikt. Vaak lukt het daarna wel weer om op gewicht te blijven.

Artikelen binnen Gezond gewicht

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Gezonde keuze nieuws v2
    Nieuws | 7 jan.

    Onduidelijke etiketten staan gezonde keuze in de weg

    Bijna iedereen is bezig met gezonder leven. Of het nu gaat om gezonder eten (66%), afvallen (45%) of fitter worden (73%). Vrijwel alle Nederlanders (91%) hebben interesse in één of meerdere van deze thema’s, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • gluten vrij
    3 jun.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd.