icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Glutenvrij eten

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 29 januari 2014

Vraag:
Ik moet sinds iets minder dan een jaar glutenvrij eten en ben daar flink van opgeknapt, maar ik ben in die periode wel flink afgevallen. Ik probeer meer tussendoortjes te nemen en eet nu meer noten en volle zuivelproducten, maar ik val nog steeds, heel langzaam, af. Hebt u tips voor mij om met een glutenvrij dieet op een gezonde manier wat aan te komen?

Antwoord:
Het is vaak lastig met een glutenvrij dieet op gewicht te blijven of te komen, omdat je toch producten mist. Ook kunnen ze minder lekker smaken dan de glutenbevattende versie waardoor je er minder van eet. Gelukkig komen er steeds meer van deze producten op de markt, en het is dan ook de moeite waard rond te kijken op internet, in winkels en op (glutenvrije) markten.

Om aan voldoende calorieën te komen is inderdaad 500 ml zuivel van belang, gebruik van ruim margarine en beleg op brood of cracker, en een warme maaltijd met rijst/aardappelen/glutenvrije pasta met ruim vlees of vis en een sausje. Tussendoortjes die geschikt zijn, zijn inderdaad noten en pitten (bijvoorbeeld zonnebloem), gedroogd fruit, een glas vruchtensap, een smoothie van yoghurt met fruit, of de speciale glutenvrije tussendoortjes.

Als je er zelf niet uitkomt, is het verstandig een diëtist te raadplegen. Als het niet lukt de calorieën uit te breiden met normale voeding kan het raadzaam zijn enkele weken tot maanden drinkvoeding als aanvulling te gebruiken, totdat het gewenste gewicht is bereikt. Vaak lukt het daarna wel weer om op gewicht te blijven.

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.
Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Sport senior kind
    8 dec.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • vlees-en-vis
    2 dec.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.