! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Water, het gezondste drankje

Genoeg drinken is belangrijk voor je lijf. Om te voorkomen dat je uitdroogt moet je elke dag circa 2 liter drinken. Bij voorkeur water. Het allerbeste drankje is gewoon kraanwater. Gezonder, goedkoper én duurzamer dan andere drankjes.

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:18 december 2020

Detoxen

Wat kun je het best drinken?  

Water, gewoon uit de kraan, is de beste dorstlesser. Het is gezond, goedkoop én duurzaam. Water staat dan ook bovenaan in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum bij de dranken. Dat komt omdat er geen calorieën in water zitten.

Als je wilt afvallen, is water de beste keuze. Ook thee en koffie, zonder melk of suiker, zijn gezonde keuzes. Water geeft een vol gevoel waardoor de behoefte aan eten vermindert. In water zit ook niks dat je tanden aantast. Water met prik bevat een beetje koolzuur, maar te weinig om je gebit te schaden.

Frisdrank is slecht voor je tanden. De zuurtegraad is, net als in vruchtensappen, veel lager dan die van koolzuurhoudend water. Het is dus veel zuurder. En zuren maken het tandglazuur zachter, waardoor het kan gaan slijten. Daarnaast zit er vaak ook veel suiker in, wat ook het glazuur kan aantasten.

Download onze tips: Zo maak je water lekkerder

Water of sportdrank 

Veel mensen drinken bij het sporten een sportdrank. Deze bevatten koolhydraten (suikers) als energiebron, en mineralen (zoals natrium en kalium) om verliezen via zweten aan te vullen.

Sportdrankjes heb je meestal niet nodig bij het sporten. Zeker niet als je wilt afvallen. Een slok water is voldoende als je een recreatieve sporter bent. Pas na 1,5 uur echt intensief sporten heeft je lichaam wat koolhydraten nodig. Dan kan een sportdrank nuttig zijn.  

Koffie en thee 

Ook koffie en thee – zonder melk en suiker - zijn goede keuzes. Dat je uitdroogt van koffie klopt niet. Wel werkt de cafeïne in koffie vocht afdrijvend. Daardoor moet je eerder plassen. Het advies is daarom om niet meer dan 400 mg cafeïne per dag te drinken. Bij 85 mg op een kop koffie van 125 ml, mag je dan 4,7 kopje.

Ook thee kan cafeïne bevatten, maar dan heet het theïne. In een vergelijkbare kop thee zit ongeveer 30 mg theïne. Van thee kun je dus veel meer drinken. Let wel op met kruidenthee die zoethout bevat - zoals sterrenmix - want dit kan de bloeddruk verhogen.

Hoeveel moet je drinken?  

Reken op 1,5 tot 2 liter per dag. Dat is elke dag zo’n 8 glazen. Hoeveel je precies nodig hebt, hangt af van hoe actief je bent en van je lichaam. Als je veel zweet, bijvoorbeeld bij het sporten of bij warm weer, is 2 liter niet altijd voldoende.

Ook in de winter heb je minimaal die 1,5 liter nodig. Dat komt doordat we dan veel binnen in verwarmde ruimtes zitten, met droge lucht.  

Voor die 1,5 tot 2 liter tellen alle drankjes mee. Dus naast water ook thee, melk, frisdrank en koffie. Maar niet al die drankjes zijn even gezond.  

Zo drink je voldoende  

Stel per dag een drinkdoel vast

Een duidelijk doel motiveert. Die 1,5 tot 2 liter kun je omzetten naar 8 tot 10 glazen water, die je gespreid over de dag inneemt. Een vaste routine helpt ook, bijvoorbeeld door ‘s ochtends te beginnen met een glas water.

Let op je activiteiten

Die 1,5 liter geldt voor dagen waarop je niet zoveel beweegt of zweet. Ga je bijvoorbeeld sporten, naar de sauna, of is het gewoon heel erg warm, dan stel je je dagdoel bij. 

Kijk naar je urine

Aan de kleur zie je of je genoeg water drinkt of niet. Een lichtgele kleur is het best. Nog lichter is niet per se beter. Is de urine vrijwel kleurloos, dan mag je wel wat minderen met de vochtinname. Is je urine juist donker van kleur? Dan heb je niet genoeg gedronken. 

Hou een fles of glas bij de hand

Werk je veel achter een bureau? Wat goed werkt is een gevulde fles of glas binnen handbereik te hebben. Let maar op: onbewust grijp je er steeds naar. Zo krijg je met minimale inzet toch voldoende water binnen. Ook wordt je waterinname daardoor wat meer over de dag gespreid.  

Water uit de kraan of fles? 

Prijs voor 1,5 liter per dag

Voor kraanwater betaal je €1 voor een heel jaar. Flessenwater kost zeker 150 keer zoveel.  

Milieu

Kraanwater is 30 tot 1300 keer beter dan flessenwater als het gaat om milieubelasting. Dat komt vooral doordat er geen verpakking nodig is. Het produceren, transporteren, zuiveren, en afdanken van al die verpakkingen kost veel energie.  

Plastic flessen en je gezondheid 

Bron- of mineraalwater zit meestal in recyclebare flessen of wegwerpflessen. Beide zijn gemaakt van kunststof zonder weekmiddelen. Wel zit er vaak bisfenol A (BPA) in om het kunststof hard te maken. De EU heeft maxima gesteld aan de hoeveelheid van deze stof, maar op de lange duur geeft een flesje toch chemische stoffen af.

Daarnaast maken veel mensen zich zorgen over microplastics. Deze minuscule stukjes plastic brokkelen af van plastic en komen op allerlei manieren in onze omgeving terecht en uiteindelijk in ons lichaam. Ze zijn ook ontdekt in flessenwater.

Uit een Canadese studie van de University of Victoria bleek dat je per jaar zo'n 90.000 microplastics via flessenwater binnenkrijgt. Of microplastic schadelijk is voor mensen is nog niet duidelijk, daar wordt op dit moment veel onderzoek naar gedaan.  

Drinkwater bewaren 

Maak je flesje regelmatig schoon, en vervang het regelmatig. Een waterflesje in je tas of auto drink je soms niet helemaal leeg. Dit water kun je het best elke dag verversen. Zeker met warm weer, want dan groeit het aantal bacteriën namelijk sneller. Ook kunnen stoffen uit het plastic flesje bij hoge temperaturen in het water terechtkomen.

Waarvoor gebruikt je lijf water?  

Je lichaam bestaat voor zo’n 60% uit water. En elke dag verlies je vocht. Onder andere door plassen en zweten. Dat moet je dagelijks aanvullen. Je lichaam heeft dat water hard nodig: 

  • Als bouwstof: lichaamscellen krijgen stevigheid doordat er water inzit.  
  • Als vervoersmiddel: je lichaam moet de hele dag door voedingsmiddelen naar de juiste plek brengen, en afvalstoffen afvoeren.  
  • Als temperatuurregelaar: het lichaam kan zichzelf wat afkoelen door meer te zweten. 

Een mens kan maximaal een week overleven zonder te drinken. Maar zover wil je het natuurlijk niet laten komen. Dit zijn symptomen van uitdroging waar je op kunt letten:  

  • Vermoeidheid en concentratieproblemen 
  • Donkere urine en een moeizame toiletgang 
  • Hoofdpijn 
  • Spierkramp 
  • Slappe, droge huid 
  • Dorstprikkel 

Te veel drinken is mogelijk 

Sommige mensen drinken extra veel water om af te vallen, als ondersteuning bij een dieet of bij het detoxen. Een paar glazen om je hongergevoel te bestrijden is prima. Maar maak het niet te gek en spreid je drinkmomenten over de dag. 

Watervergiftiging  bestaat echt. Wie te veel water drinkt, krijgt uiteindelijk te weinig natrium in het bloed. Let op: het gaat dan over enorme hoeveelheden water die je in korte tijd drinkt. Watervergiftiging komt soms voor bij intensieve sporten, zoals marathonlopen. Ook bij gebruik van drugs, met name XTC, is de kans op watervergiftiging aanwezig.

Lees verder

Artikelen binnen Gezond gewicht

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Gezonde keuze nieuws v2
    Nieuws | 7 jan.

    Onduidelijke etiketten staan gezonde keuze in de weg

    Bijna iedereen is bezig met gezonder leven. Of het nu gaat om gezonder eten (66%), afvallen (45%) of fitter worden (73%). Vrijwel alle Nederlanders (91%) hebben interesse in één of meerdere van deze thema’s, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • gluten vrij
    3 jun.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd.