icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

8 kleine veranderingen in je voedingspatroon met groot resultaat

Je hoeft niet in een keer het roer om te gooien. Sterker nog; de beste manier om blijvend succes te behalen is het aanpassen van je leefstijl in kleine stapjes. Zo doe je dat. 
Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 30 november 2021

gezond-gewicht-mediapool-3

Geen suiker en melk in je koffie of thee 

Het lijkt een kleine verandering. En dat is het ook. Maar als je 4 kopjes zonder suiker drinkt, kan dat je al 65 kilocalorieën schelen. Dat is 455 per week. Tel uit je winst.

Vervang volle zuivel voor magere

Als je van volle naar magere kwark overstapt, bespaar je op een schaaltje kwark al 105 kilocalorieën. Eet je iedere dag een schaaltje, dan scheelt dat in een week dus 735 kilocalorieën. Mooi meegenomen. Bovendien krijg je minder ongezonde verzadigde vetten binnen. 

Zoek afleiding bij ongezonde trek 

Zin in lekkers? Ga eropuit. Niet naar de supermarkt, maar ga een stukje lopen en geniet van de natuur. Of doe bijvoorbeeld de was. Trek hebben is vaak gewoon verveling. Grote kans dat na wat afleiding je trek verdwenen is. 

Stap over op water

Frisdrank zit vol suiker. Als je die suiker niet gebruikt, slaat je lichaam het op als vet. Vervang je 2 glazen frisdrank per dag voor water, dan scheelt dat al snel 115 kilocalorieën. Op een maand is dat 3220 kilocalorieën. Oftewel 14 Mars-repen. 

Maak dagelijks een wandeling op een vast tijdstip  

Afvallen kan lastig zijn. Maar met kleine stapjes kom je bij je doel. Letterlijk. Probeer eens wat vaker te gaan wandelen. Dat is goed voor de bloedsomloop en een wandeling kan je juist extra energie geven. 

Meer groente op je bord

Groente is gezond. Het zit vol met vitamines, vezels en mineralen die je lichaam nodig heeft. Schep je bord daarom minimaal voor de helft vol met groente of salade. Ook goed voor een verzadigd gevoel. 

Een glas water vóór iedere maaltijd

Water is goed voor je. Niet alleen voor je lichaam zelf, maar ook voor je verzadigingsgevoel. Drink voor de maaltijd al 1 of 2 glazen water. Hierdoor raak je sneller vol en stop je eerder met eten. Dat verkleint de kans op overeten.  

Wist je dat hongergevoel soms gewoon dorst is? Neem als je honger hebt daarom altijd eerst een glas water. 

Slim snacken: vervang chips door popcorn

Snacken is niet verboden. Maar de meeste snaai-producten zijn slecht voor de lijn. Kies daarom een snack die niet zo aantikt. Vervang bijvoorbeeld chips door popcorn. Met een schaaltje bespaar je al snel 65 kilocalorieën. Nog beter: pop je popcorn zelf. Lekker en je kunt zelf bepalen of en hoeveel zout je er bij doet. 

Toch zin in chips? Hou het dan bij één schaaltje. En laat de zak niet in handbereik liggen of koop kleine zakjes.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Populaire artikelen