! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Vraag aan de diëtist over maagverkleining

Gezond eten na een maagverkleining. Tips en adviezen. 

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:29 januari 2014


Vraag:
Ik heb zo'n negen jaar geleden een gastric bypass gehad, maar ben nu toch weer zo'n tien kilo aangekomen. Ik moet vaker eten in verband met mijn verkleinde maag en dan kleinere hoeveelheden. Wat is de beste manier om die tien kilo er weer af te krijgen?

Antwoord:
Na een gastric bypass is het inderdaad raadzaam verdeeld over de dag kleine porties te eten. Probeer om de 2 uur iets te eten en uit te gaan van de basisvoeding en de verkleinde maag niet te vullen met zogenaamde 'loze' calorieën uit suikerrijke tussendoortjes of dranken. In dit overzicht is te zien waar de basisvoeding uit moet bestaan, zodat je alle voedingsstoffen binnen krijgt die het lichaam nodig heeft. Dit bevordert ook weer het afvallen. Omdat de maaltijden wellicht wat groot zijn, kun je de maaltijd splitsen. Bijvoorbeeld één snee brood bij het ontbijt, dan één in de loop van de ochtend.  Vooral voldoende eiwit is van belang, dus neem iedere dag de aanbevolen hoeveelheid vlees, vis en melkproducten. En let op met dranken: gebruik alleen drank waar geen suiker in zit. En elke dag één uur wandelen, fietsen, zwemmen of een andere vorm van sport of beweging is ook aan te raden.

Kom je er zelf niet uit, dan kun je contact opnemen met een diëtist in de buurt. Die kan een voedingsadvies geven dat precies is afgestemd op de persoonlijke situatie, rekening houdend met de gastric bypass (en leeftijd, activiteit, huidig eetpatroon, medicatie en medische achtergrond).

Artikelen binnen Gezond gewicht

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Sport senior kind
    20 jul.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.
  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt.