icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vraag aan de diëtist over maagverkleining

Gezond eten na een maagverkleining. Tips en adviezen. 
Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 29 januari 2014

Vraag:
Ik heb zo'n negen jaar geleden een gastric bypass gehad, maar ben nu toch weer zo'n tien kilo aangekomen. Ik moet vaker eten in verband met mijn verkleinde maag en dan kleinere hoeveelheden. Wat is de beste manier om die tien kilo er weer af te krijgen?

Antwoord:
Na een gastric bypass is het inderdaad raadzaam verdeeld over de dag kleine porties te eten. Probeer om de 2 uur iets te eten en uit te gaan van de basisvoeding en de verkleinde maag niet te vullen met zogenaamde 'loze' calorieën uit suikerrijke tussendoortjes of dranken. In dit overzicht is te zien waar de basisvoeding uit moet bestaan, zodat je alle voedingsstoffen binnen krijgt die het lichaam nodig heeft. Dit bevordert ook weer het afvallen. Omdat de maaltijden wellicht wat groot zijn, kun je de maaltijd splitsen. Bijvoorbeeld één snee brood bij het ontbijt, dan één in de loop van de ochtend.  Vooral voldoende eiwit is van belang, dus neem iedere dag de aanbevolen hoeveelheid vlees, vis en melkproducten. En let op met dranken: gebruik alleen drank waar geen suiker in zit. En elke dag één uur wandelen, fietsen, zwemmen of een andere vorm van sport of beweging is ook aan te raden.

Kom je er zelf niet uit, dan kun je contact opnemen met een diëtist in de buurt. Die kan een voedingsadvies geven dat precies is afgestemd op de persoonlijke situatie, rekening houdend met de gastric bypass (en leeftijd, activiteit, huidig eetpatroon, medicatie en medische achtergrond).

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.
Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Sport senior kind
    8 dec.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • vlees-en-vis
    2 dec.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.